PVDA vraagt gratis elektriciteit voor de slachtoffers van de overstromingen

Voor de slachtoffers van de overstromingen is het ontvochtigen van hun huizen essentieel. De winter staat voor de deur en er rijzen bij de aansluiting van de individuele gasverwarming problemen met de gelijkvormigheidsattesten. Daardoor maakt men in de getroffen gebieden meer en meer gebruik van elektrische verwarmingstoestellen.

woensdag 10 november 2021

PVDA vraagt gratis elektriciteit voor de slachtoffers van de overstromingen

Sommige mensen verbruikten in anderhalve maand tijd evenveel elektriciteit als vorig jaar in een heel jaar. "Alle slachtoffers moeten hun huizen kunnen drogen en zich menswaardig verwarmen", zegt Julien Liradelfo, Waals parlementslid voor de PVDA en lid van de onderzoekscommissie overstromingen.

“De ontvochtigers vreten heel veel energie", voegt het linkse parlementslid eraan toe. “En de elektriciteitsprijs blijft maar stijgen.Veel slachtoffers wachten met een bang hart op de rekening, de hulp van het Waals Gewest is ontoereikend. Daarom vragen wij om elektriciteitsrekeningen voor de getroffenen kosteloos te maken." De PVDA zal in die zin een voorstel van resolutie in het Waals Parlement indienen.

"Wij vragen om de gratis elektriciteit te financieren met de winsten van Resa en Ores, die zelfs rekening houdend met de aan de gemeenten uitgekeerde dividenden meer dan volstaan om de slachtoffers dit basisrecht te geven", legt Julien Liradelfo uit. “Het zou de financiële draagkracht van deze bedrijven niet in gevaar te brengen. Dat kan als de overheid gebruik maakt van alle hefbomen waarover zij beschikt." Alleen al in 2020 heeft Resa, na uitkering van dividenden aan de gemeenten, 31 miljoen euro winst gemaakt. Hetzelfde geldt voor Ores, dat dit jaar ook een winst van 89 miljoen euro boekte na de uitkering van dividenden. "Gratis elektriciteit voor de slachtoffers zou voor drie maanden verbruik maximum 74 miljoen kosten", rekent het PVDA-parlementslid voor, "als we ervan uitgaan dat elk huishouden gedurende drie maanden twee elektrische kachels met hoog verbruik en twee industriële ontvochtigers gebruikt."

Een dergelijke straffe maatregel is nodig, want zonder die kosteloosheid zal men de slachtoffers twee vitale behoeften ontzeggen: de woningen laten drogen en zich verwarmen. Wanneer beschadigde huizen op natuurlijke wijze uitdrogen, verschijnen er schimmels op de muren. Kunstmatig drogen met luchtontvochtigers is essentieel, want die schimmels kunnen gevaarlijk zijn. Door de moeilijkheden met de conformiteitsverklaringen van de individuele installaties, ketels die moeten worden hersteld, vertragingen of weigeringen van vergoeding door verzekeringsmaatschappijen, blijven de huizen van gasverwarming verstoken. Elektriciteit is daarom dikwijls de enige manier om te verwarmen.

Jonathan uit Angleur vertelt: "Ik gebruik nu al een maand elektrische verwarming en ik durf er niet aan denken hoeveel mij dat zal kosten. Vooral met de ontvochtiging. Ik schat dat mijn elektriciteitsrekening tussen de 800 en 1000 euro per maand bedraagt, om nog maar te zwijgen van de stijging van de energieprijzen." Lidia, een huismoeder uit Verviers: "Ik verwarm het huis niet veel met elektriciteit omdat ik mij dat niet kan veroorloven. Dus moet ik de kinderen laten wennen aan leven in de kou."

"Deze angst kan niet voortduren," besluit Julien Liradelfo. “Een krachtig gebaar is nodig en daarom vragen wij kosteloosheid voor de droogperiode en de winterperiode."