PVDA vraagt met ‘resolutie Van Hool’ dat De Lijn bestelling bussen versnelt

Met de resolutie Van Hool garanderen de tewerkstelling tijdens de coronacrisis én we investeren in duurzaam openbaar vervoer.

De coronacrisis slaat hard toe bij bedrijven zoals busbouwer Van Hool in Lier. Op vrijdag 25 september riep ABVV-metaal de verschillende overheden op om maatregelen te nemen om de tewerkstelling te beschermen. De linkse partij PVDA legt daarom volgende week een resolutie neer in het Vlaams parlement om de bestelling van bussen van De Lijn te vervroegen en om van lokale tewerkstelling een criterium bij de toewijzing van de aanbesteding te maken. “Zo slaan we twee vliegen in één klap”, zegt PVDA-parlementslid Jos D’Haese. “We garanderen de tewerkstelling tijdens de coronacrisis én we investeren in duurzaam openbaar vervoer.”

Busbouwer Van Hool in Lier wordt zwaar getroffen door de coronacrisis. De toeristische sector krijgt zware klappen en daardoor blijven bestellingen van nieuwe bussen uit. Meer dan 1.000 werknemers van het bedrijf zijn al maanden tijdelijk werkloos. Vakbond ABVV-metaal trok op vrijdag 25 september aan de alarmbel: “Van Hool en zijn werknemers bevinden zich dus in een uiterst precaire situatie.”

De linkse partij PVDA was al langer op de hoogte van de aanslepende problemen voor het bedrijf en diende daarom een resolutie in in het Vlaams Parlement, die volgende week gestemd wordt. “Hoe zot zou het zijn dat een busbouwer in de problemen raakt terwijl de uitdagingen voor ons openbaar vervoer zo groot zijn?”, vraagt Jos D’Haese, Vlaams parlementslid voor de PVDA zich af. “De nood aan nieuwe, schone bussen is enorm. Met onze resolutie willen we een oplossing bieden voor de werknemers van Van Hool en andere bedrijven die vandaag bijna tot stilstand zijn gekomen.”

In de resolutie doet de PVDA twee voorstellen. “Ten eerste: voer de vergroening van het wagenpark van De Lijn versneld door”, legt D’Haese uit. “De Vlaamse regering heeft beslist dat alle bussen van De Lijn tegen 2035 emissievrij moeten zijn. Laat ons die nu beginnen bouwen. En ten tweede: neem lokale werkgelegenheid en milieu-impact op als kwaliteitsvereiste bij aanbesteding van bestellingen van bussen. Dat is perfect mogelijk volgens de Europese richtlijnen en gebeurt trouwens al in andere landen. Op die manier slaan we twee vliegen in één klap: we trekken de relance aan én investeren in duurzaam openbaar vervoer.”

Busbouwer Van Hool is een Europese topspeler in duurzame bussen. De Belgische fabriek heeft de technologie in huis om elektrische, hybride en op waterstof aangedreven bussen te maken. De 100% zuivere waterstoftechnologie is uniek en wordt toegepast in bussen die rondrijden in Nederland, Noorwegen, Engeland, Frankrijk, Duitsland en de Verenigde Staten. De PVDA is er van overtuigd dat een duurzaam investeringsplan van De Lijn voldoende werk kan opleveren om duurzame bussen te bouwen in de Belgische fabrieken van Van Hool en VDL en alle jobs te behouden in deze crisistijden. “Het debat hierover komende donderdag 1 oktober in de Commissie Mobiliteit van het Vlaams Parlement wordt bepalend voor de toekomst van de busindustrie in België”, besluit D’Haese.

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Gustaaf De Meester
    heeft gereageerd 2020-09-25 19:05:18 +0200
    Besten,

Maak jullie geel illusie, deze Vlaamse regering houdt niet van openbare diensten!!!!
    Ik woon in Gent en als je ziet wat men in januari 2021 van plan is met het openbaar vervoer in Gent, dan val je achterover. Door onze straat rijdt bus 38/39 die steeds heel goed bezet is door schoolgaande kinderen en jongelingen tijdens de spitsuren en tijdens de daluren is de bezetting weliswaar minder maar toch zijn het dan de gepensioneerden die de bus vullen. De lijn 38/39 wordt deels opgedoekt en als alternatief geeft men aan dat je nu 400 tot 600 m lopen wel een bus hebt.
    Ook de buslijn 70 die van de Dampoort nu via de Hoge Weg naar Oostakker rijdt, wordt verlegd. Laat nu juist aan de Hoge Weg het enig postkantoor zijn in St.-Amandsberg. Misschien houdt de top van De Lijn ook niet van senioren. Maar ja, de pionnen van de rechtse Vlaamse regering zijn geplaatst, ook bij De Lijn en verder hoef ik geen commentaar te schrijven denk ik.
    Dus lieve mensen, de reorganisatie bij De Lijn is het begin van het einde van een eens zo mooie openbare dienst. Het moet en zal geprivatiseerd worden. Eerst pionnen plaatsen en dan kapot sparen, dan krijg je een schitterend voorwensel om de privé in te schakelen!
  • Webredactie
    publiceerde deze pagina in Nieuws 2020-09-25 15:47:49 +0200