PVDA vraagt om commissie samen te roepen voor debat over stikstofdossier

Nu de Vlaamse regering door een diepe crisis gaat over het stikstofdossier, roept de PVDA op om het dossier niet over de krokusvakantie te tillen, maar het debat in het parlement te voeren.

vrijdag 17 februari 2023

PVDA vraagt om commissie samen te roepen voor debat over stikstofdossier

“Tienduizenden landbouwers wachten al een jaar op een akkoord en nu wil de regering doodleuk nog een weekje vakantie inlassen voor ze verder onderhandelt?”, zegt Jos D’Haese, fractievoorzitter van de PVDA in het Vlaams parlement. “Is het niet dringend genoeg misschien? Bovendien roept Vlaams minister-president Jambon wel de voorzitters van de regeringspartijen samen, maar niet het parlement. Zo gaat dat toch niet in een democratie? Wij stellen voor om snel een gemeenschappelijke commissie landbouw-leefmilieu samen te roepen om het debat over het stikstofdossier te voeren.”

“Dit is een debat over de toekomst van onze landbouw”, zegt D’Haese. “Onze boeren worden kapot geconcurreerd op de internationale markten, ze zijn jarenlang gepusht naar schaalvergroting door Europese subsidies en door de banken, en ze krijgen dumpingprijzen voor hun producten. Nu worden zij voor het blok geplaatst door dezelfde partijen die dat allemaal mogelijk gemaakt hebben.”

“De Vlaamse regering gijzelt de hele sector, uit puur partijpolitieke belangen”, aldus D’Haese. “Wij denken dat er nood is aan een breed democratisch debat over het garanderen van correcte prijzen voor kwalitatieve producten, zodat er ruimte komt om te verduurzamen. Weg van de achterkamers en de particratie. Daarom vragen wij om zo snel mogelijk de commissies landbouw en leefmilieu van het Vlaams parlement samen te roepen. Als de ministers er niet uit komen, is het aan het parlement om oplossingen te zoeken.”