PVDA vraagt opschorting capaciteitstarief: “Dit verhoogt elektriciteitsfactuur voor kleine gebruikers”

Net op het moment dat de elektriciteitsprijzen pieken, dreigt de Vlaamse elektriciteitsfactuur nóg hoger te worden voor gezinnen die weinig verbruiken. Uit onderzoek van de UGent blijkt dat kleinverbruikers de rekening met 50 tot 100 euro zullen zien toenemen door de invoering van het 'capaciteitstarief'. Grootverbruikers en gezinnen met een elektrische wagen, slimme warmtepomp en zonnepanelen doen dan weer voordeel aan de hervorming.

woensdag 2 februari 2022

Over exact 5 maanden treedt het nieuwe capaciteitstarief in werking. Dit nieuwe tarief berekent netkosten op basis van pieken in het elektriciteitsverbruik. Met het nieuwe tarief wil de Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG) zware investeringen in het elektriciteitsnet vermijden, door het gedrag van gebruikers te sturen met prijsprikkels. De impact van de invoering van het capaciteitstarief bleef lang onduidelijk. Nu heeft de UGent in een studie geanalyseerd wie wint bij het nieuwe tarief en vooral: wie verliest.

Volgens het rapport zouden huishoudens zonder zonnepanelen of digitale meter met een verbruik tussen 600 tot 900 kWh hun factuur zien toenemen met 75 tot 100 euro. Bij de gemiddelde huishoudens zou ongeveer 40 procent de factuur zien stijgen, terwijl 40 procent minder moet betalen. Grote residentiële verbruikers zien hun jaarfactuur daarentegen eerder dalen.

“De elektriciteitsprijzen staan op recordniveau, heel wat gezinnen kunnen hun factuur amper betalen”, zegt Jos D’Haese, Vlaams parlementslid voor de PVDA. ”En nu bevestigt de UGent waar wij al langer voor vreesden: dat het capaciteitstarief vooral de kleinverbruikers en huishoudens die geen mogelijkheid hebben om hun elektriciteitsverbruik te spreiden financieel pijn zal doen. Veel mensen hebben gewoon niet de middelen om hun elektriciteitsverbruik over de dag te spreiden. Slimme warmtepompen en elektrische auto’s zijn ontzettend duur. Ook een nieuwe vaatwasser of wasmachine die verbonden is met de digitale meter zijn voor veel gezinnen onbetaalbaar.”

“Dat de elektriciteitsrekening in Vlaanderen nu uitgerekend voor de mensen die weinig verbruiken nóg duurder zou worden is bijzonder wrang”, zegt D’Haese. “Deze hervorming kan voor ons dan ook niet door de beugel. Wij vragen om de invoering van het capaciteitstarief, die gepland is op 1 juli, afgelast wordt.” De PVDA dient daar vandaag een resolutie voor in in het Vlaams parlement.