PVDA vraagt Vlaamse regering om nieuwe laptops aan te kopen voor leerlingen

De PVDA roept de Vlaamse regering op om nieuwe laptops te voorzien voor leerlingen die thuis geen computer ter beschikking hebben, nu blijkt dat er niet voldoende tweedehandslaptops verzameld kunnen worden en de levering bovendien vertraging oploopt.

vrijdag 17 april 2020

PVDA vraagt Vlaamse regering om nieuwe laptops aan te kopen voor leerlingen

Maandag start in alle scholen de ‘pre-teaching’, waarbij leerlingen opnieuw nieuwe leerstof aangeboden krijgen. “Er zijn 18.900 aanvragen voor een laptop, maar volgende week zullen er amper 5.000 toestellen geleverd zijn”, zeggen Vlaamse PVDA-volksvertegenwoordigers Jos D’Haese en Kim De Witte. “Waar wacht de regering op om nieuwe laptops aan te kopen zodat alle leerlingen een goede start kunnen nemen? Dat zou maar een schijntje kosten in vergelijking met de andere maatregelen die genomen worden om de coronacrisis aan te pakken.”

Op maandag 20 april wordt in alle middelbare scholen in Vlaanderen opnieuw nieuwe leerstof aangeboden, na drie weken herhaling voor de paasvakantie. Om online lessen te kunnen volgen, is het essentieel dat leerlingen over een computer beschikken. De Vlaamse regering trok daarom 1 miljoen euro uit om via een samenwerking met de vzw Digital4Youth en de Koning Boudewijnstichting 10.000 tweedehandslaptops klaar te maken voor gebruik door leerlingen. Vanuit de onderwijskoepels kwamen echter 18.900 vragen om een laptop te voorzien.

Uit cijfers van minister van Onderwijs Ben Weyts en Digital4Youth blijkt nu volgende week slechts 5.000 laptops geleverd zullen zijn en dat het bovendien niet realistisch is om aan alle aanvragen te voldoen. “We hebben een vertraging van anderhalve week”, zegt Philippe Du Bois van Digital4Youth, die bovendien ook aangeeft dat de markt voor tweedehandslaptops “totaal overbevraagd” is. “Wij gaan door met pre-teaching”, klinkt het ondertussen op het kabinet-Weyts.

“Dit bevestigt wat ik woensdag al in de plenaire vergadering zei”, zegt PVDA-fractieleider Jos D’Haese. “Alleen al in het secundair onderwijs zullen 14.000 leerlingen volgende week niet over een laptop beschikken, terwijl het lesgeven wel opnieuw start. De reactie van Ben Weyts woensdag op de vraag hoe hij dat zou oplossen –  ‘Voor jullie is het altijd njè-njè-njè’ – sprak boekdelen. Men is effectief niet klaar om de pre-teaching volgende week van start te laten gaan.”

“Volgende week wordt er opnieuw lesgegeven, maar duizenden leerlingen zullen die lessen niet kunnen volgen”, vult Kim De Witte aan. “Wij stellen daarom voor om snel nieuwe laptops aan te kopen. Waar wacht de regering op om daartoe over te gaan? Dat zou 5 tot 10 miljoen euro kosten. Een fractie van de andere steunmaatregelen die de regering neemt, zoals het half miljard euro dat wordt geïnvesteerd in de hinderpremie voor zelfstandigen.”

Er is geen tijd te verliezen, zegt de PVDA. “Als we volgende week opnieuw les beginnen te geven terwijl een deel van de leerlingen niet mee kan, riskeren we niet alleen de sociale kloof in ons onderwijs nog verder te verdiepen, maar bovendien ook om heel veel talent te verspillen. De onderwijskansen van tienduizenden leerlingen kunnen toch niet afhankelijk zijn van de capaciteit van één vzw om tweedehandslaptops te verwerken? Wij vragen dat de minister van Onderwijs vandaag nog een bestelling plaatst om te zorgen dat álle leerlingen volgende week terug les kunnen krijgen.”