PVDA wil accijnsverhoging tegenhouden en energie betaalbaar maken

De PVDA lanceert een grootschalig tegenoffensief om de accijnsverhoging op energie tegen te houden. Het moment is symbolisch: het regeringsvoorstel voor hogere accijnzen staat vandaag op de agenda van de Kamercommissie Financiën. PVDA-volksvertegenwoordiger Peter Mertens kondigt een eigen wetsvoorstel aan om de plannen van de Vivaldi-regering een halt toe te roepen en de energiefactuur te verlagen. De partij koppelt dit aan een ambitieuze grassrootscampagne waarmee ze tegen juni 100.000 handtekeningen wil verzamelen.

woensdag 15 februari 2023

PVDA wil accijnsverhoging tegenhouden en energie betaalbaar maken

“We hebben nu al de duurste stroom van West-Europa. Dat de regering er nog een flinke schep bovenop wil doen met 264 euro per jaar aan extra taksen, kan er bij mij niet in”, aldus Peter Mertens. “Sommige partijen maken zich sterk dat ze met de btw-verlaging van energie een basisgoed hebben gemaakt. Tegelijk verhogen ze de accijnzen en zorgen ze ervoor dat mensen aan het einde van de rit nog altijd evenveel energietaksen betalen als voor de crisis. De mooie woorden ten spijt, blijft energie in ons land een luxeproduct en de energiefactuur een tweede belastingbrief.”

De linkse partij zal een eigen wetsvoorstel indienen om energie betaalbaar te maken. “De energieprijzen liggen vandaag nog altijd drie keer hoger dan voor de crisis. Voor veel mensen blijft energie onbetaalbaar en daar willen wij verandering in brengen. Wij willen de accijnsverhoging tegenhouden en de energiefacturen drastisch doen dalen. Dat kan door de energieprijzen te reguleren op basis van de reële productiekosten”, licht Mertens toe.

De PVDA is vastberaden om van deze campagne een succes te maken. “Onder onze druk verlaagde de regering vorig jaar de btw op energie van 21% naar 6%. Vandaag verzamelden we op korte tijd al 50.000 handtekeningen tegen nieuwe belastingen en voor een prijsblokkering. Tegen juni willen we dat aantal handtekeningen verdubbelen tot minstens 100.000. Een signaal dat de regering niet zou kunnen negeren”, besluit Mertens.