PVDA wil accijnzen verlagen en prijs van brandstof onder 1,40 euro per liter brengen

Brandstof is onbetaalbaar geworden. Veel mensen hebben geen alternatief, en moeten gaan werken om de brandstof te kunnen betalen om te kunnen gaan werken. De gezinnen zijn de grote verliezers in dit verhaal, maar er zijn ook twee grote winnaars: de oliemultinationals, die recordwinsten boeken, en de overheid, die enorm veel fiscale inkomsten binnenrijft. De studiedienst van de PVDA berekende dat de prijsstijgingen jaarlijks 1,1 miljard euro opbrengen. De PVDA wil radicale maatregelen om de prijs van brandstof onder de 1,40 euro per liter te brengen, en lanceert daarom ook een petitie.

woensdag 9 maart 2022

Teken de petitie

“Vandaag bestaat de helft van de brandstofprijs uit taksen: accijnzen en 21% btw, die je ook nog eens betaalt op de accijnzen! Dat is onhoudbaar”, zegt PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw. “De PVDA pleit al maanden voor een verlaging van de accijnzen op brandstof via de invoering van het omgekeerde cliquet-systeem.”

“Na lange tijd doof te zijn gebleven, zegt de minister van Financiën dat hij de boodschap eindelijk gehoord heeft. Maar bij de regering beweegt er niets. De catastrofale prijsstijgingen aan de pomp vragen krachtige maatregelen. Wij willen een radicale toepassing van het omgekeerde cliquet-systeem. Dat kan de prijs van brandstof onder de 1,40 euro per liter brengen. Om die maatregel te bekostigen kan de regering de extra btw-inkomsten gebruiken, maar ze kan ook de oliemultinationals doen bijdragen via een bijzondere heffing op hun winsten”, aldus Raoul Hedebouw.

De PVDA-voorzitter wijst erop dat het de liberalen, CD&V en N-VA zijn die in de vorige regering de accijnzen nog hebben doen stijgen.

De prijsstijgingen voor brandstof komen bovenop de exploderende prijzen voor energie en de dreigende impact van de oorlog in Oekraïne op de economie. “Hoe langer de oorlog duurt, hoe meer sommigen de werkende klasse zullen willen doen betalen. De prijzen voor gas en olie breken nu al alle records. De speculanten en mensen die profiteren van de oorlog doen gouden zaken. Er moeten dringend maatregelen komen”, stelt Raoul Hedebouw dan ook.

“De politici en oorlogsstokers die pleiten voor een militaire escalatie en de confrontatie, zeggen dat we alle kosten van de oorlog en de sancties moeten aanvaarden. Maar het zijn niet zij die de gevolgen ondergaan. De werkende klasse heeft van haar kant alle belang bij vrede en de-escalatie. Maar ze heeft ook nood aan sociale noodmaatregelen om haar koopkracht te beschermen”, besluit Raoul Hedebouw.

Download hier onze studie over de stijging van de fiscale inkomsten als gevolg van de hogere brandstofprijzen.

Teken de petitie