PVDA wil behoud van inkomen voor mensen in quarantaine

Vanaf vandaag, maandag 11 mei, treedt het contactonderzoek in werking. Contactpersonen van besmette mensen moeten 14 dagen thuis in quarantaine blijven als ze worden opgebeld door een tracer. Volgens het huidige voorstel van de regering zullen heel wat mensen tijdens hun quarantaine 30% inkomensverlies lijden. Sofie Merckx, PVDA-volksvertegenwoordiger en huisarts bij Geneeskunde voor het Volk, dient een wetsvoorstel in voor behoud van inkomen bij quarantaine: “We moeten er alles aan doen om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen de adviezen van de contactonderzoekers kunnen opvolgen. Dat betekent dat iedereen zijn inkomen moet kunnen behouden.”

maandag 11 mei 2020

PVDA wil behoud van inkomen voor mensen in quarantaine

Contactonderzoek is de enige manier om een nieuwe uitbraak van het coronavirus tegen te houden. We weten dat mensen 48 uur voor ze de eerste symptomen krijgen, besmettelijk zijn. Door alle nauwe contacten van coronapatiënten 14 dagen binnen te houden (de maximale incubatietijd) doorbreken we de transmissieketen. Het voorstel van de overheid, dat maandag 4 mei op een interministeriële conferentie beslist werd, is dat alle nauwe contacten een quarantainecertificaat zullen krijgen van hun arts voor de werkgever. Wie wil, kan verder telewerken van thuis uit. Wie dat niet kan, valt in het stelsel van tijdelijke werkloosheid. Dat betekent dat werknemers minstens 30% van hun loon verliezen. Sofie Merckx, zelf huisarts in Charleroi, reageert: “Ik maak me zorgen dat vele patiënten zullen afhaken als blijkt dat ze door de quarantaine honderden euro’s van hun inkomen kunnen verliezen.”

Slecht idee volgens medische experten

Sofie Merckx vertelt hoe ze de gevolgen van deze beslissing inschat voor haar patiënten bij Geneeskunde voor het Volk: “ Inkomensverlies bij quarantaine is onaanvaardbaar. Veel gezinnen hebben het al moeilijk na 2 maanden werkloosheid. Daar nu nog eens mogelijk herhaalde periodes van 14 dagen quarantaine met zwaar inkomensverlies bijnemen, is geen goed idee. Dit kan ook de drempel verhogen om effectief goed de maatregelen op te volgen. Alle medische experten wezen de voorbije weken op het belang van inkomensbehoud voor het slagen van dit project. Zonder een goed werkend contactonderzoek wordt het heel moeilijk om het virus in ons land onder controle te houden. Moeten we er dan niet alles aan doen om het te doen lukken?”

Zolang er geen vaccin beschikbaar is, zal dit contactonderzoek nodig zijn. Dat maakt volgens Sofie Merckx dat de factuur voor sommigen serieus kan oplopen: “Het is niet ondenkbaar dat mensen opeenvolgend verschillende zieke familieleden of collega’s zullen tegenkomen. Je zal het maar meemaken, dat je zo bijvoorbeeld twee of drie maand na elkaar 30% inkomen verliest. De beslissing van de minister ondergraaft het draagvlak en de slaagkansen van dit cruciale project.”

Vooral de lagere lonen worden getroffen

Volgens Sofie Merckx zit de regeling ook niet eerlijk in elkaar: “Wie voor zijn job kan telewerken, kan wel zijn loon behouden, wie dat niet kan heeft loonverlies. Het zijn dus vooral diegenen die vandaag reeds de laagste lonen hebben (poetsvrouwen, arbeiders, …) die nog eens inkomensverlies zullen lijden.”

Merckx geeft een concreet voorbeeld vanuit haar praktijk vorige week: “Sandy is alleenstaande moeder en viel als poetsvrouw terug op technische werkloosheid. Ze heeft reeds 2 zware maanden achter de rug met haar kinderen alleen thuis. Nu nog eens inkomensverlies. Als een van haar kinderen eventueel ziek wordt, kan dat er voor haar niet meer bij.”

Wetsvoorstel PVDA: profylactisch verlof, werkgever past bij

De komende week dient Sofie Merckx een wetsvoorstel in om dit probleem snel aan te pakken: “Volgens een Koninklijk Besluit uit 1996 bestaat er een stelsel van profylactisch verlof voor besmettelijke ziektes zoals meningitis of roodvonk. Het is niet meer dan logisch dat het quarantainecertificaat van de contactopvolging recht zou geven op dit stelsel. Maar dan wel zo aangepast dat het volledige inkomen gewaarborgd blijft.” Bij profylactisch verlof valt de betrokkene meteen onder de ziekteverzekering. Het PVDA-wetsvoorstel moet ervoor zorgen dat werkgevers gevraagd wordt om het verschil bij te passen tot het loon voor 100% behouden blijft.

Een andere mogelijkheid is om de werkgever het verschil met de tijdelijke werkloosheid te laten aanvullen. Merckx: “In beide gevallen is het behoud van het inkomen positief, zowel voor de werknemer als voor de werkgever.”

“De corona-epidemie is nog niet voorbij en het is belangrijk dat we er alles aan doen om de verspreiding laag te houden. Wanneer nauwe contacten van een zieke persoon om financiële redenen het quarantaine-advies zouden negeren en toch zouden blijven werken, is iedereen het slachtoffer. Hierin investeren is investeren in preventie. De kosten van een tweede golf kunnen hoger oplopen, dit moeten we absoluut vermijden”, besluit Sofie Merckx.