PVDA wil dat overheid zelftesten gratis maakt

PVDA wil dat de regering zelftesten gratis aanbiedt en dat elke burger alvast twee gratis zelftesten krijgt voor de eindejaarsfeesten. “Het Verenigd Koninkrijk toont dat dat perfect kan.”

maandag 20 december 2021

De PVDA roept de regering op om snel aan elke persoon twee gratis zelftests te bezorgen, zodat de eindejaarsfeesten in de best mogelijke omstandigheden kunnen doorgaan. “Het huidige coronabeleid schiet te kort”, zegt PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw. “In plaats van het huidige jojo-beleid is er een preventief testbeleid nodig. De regering moet vanaf januari dan ook structureel gratis zelftests en sneltests beschikbaar maken voor de hele bevolking. Dat gebeurt vandaag al in andere landen.”

Ondanks de hoge vaccinatiegraad in ons land slaat de vierde coronagolf hard toe. Het huidige coronabeleid, dat enkel inzet op vaccineren – met de derde boosterprik en de vaccinatie van kinderen –, volstaat niet. Zeker nu de nieuwe omikronvariant zijn opwachting maakt.

“Momenteel is er een hoge viruscirculatie waarbij veel mensen niet of nauwelijks ziek worden, bijvoorbeeld omdat ze gevaccineerd zijn. Toch kunnen deze mensen anderen besmetten. Zonder het zelf te weten zijn zij een gevaar voor hun naasten en verspreiden zij het virus”, zegt Raoul Hedebouw. “Daarom is testen vandaag van het grootste belang. Het is onbegrijpelijk dat de regering daar niet meer op inzet.”

Lees hier ons Winterplan tegen corona

De PVDA wil dat zelftests en sneltests gratis beschikbaar worden voor de hele bevolking. In het Verenigd Koninkrijk gebeurt dat nu al, weet Raoul Hedebouw: “Mensen kunnen er gratis zelftests ophalen bij de apotheker of in lokale openbare diensten. Ze kunnen ook online besteld worden en dan worden ze gratis geleverd.”

“Bij ons kosten ze in de supermarkt nu 3 à 4 euro per stuk. Dat is duur voor veel mensen en gezinnen die straks op een veilige manier de eindejaarsfeesten willen vieren. Daarom stellen we voor om al onmiddellijk aan iedereen twee zelftests per persoon te geven. De regering moet een positief kader creëren dat mensen aanzet om zichzelf en hun naasten te beschermen. De kostprijs van zo’n maatregel is verwaarloosbaar in vergelijking met wat de huidige aanpak van de pandemie ons land al gekost heeft. De gezondheid van de mensen moet primeren. En bovendien kan de regering werken met openbare aanbestedingen om de prijs voor de tests te drukken”, aldus de PVDA-voorzitter.

Ook in scholen moet het preventief testbeleid uitgerold worden, aldus Hedebouw. “Er zijn in enkele scholen al proefprojecten met regelmatige preventieve speekseltests geweest. Besmettingen werden daarbij effectief vroegtijdig vastgesteld en er kon tijdig worden ingegrepen voordat het virus zich begon te verspreiden. Die strategie hanteren ze ook in landen als Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. In Zwitserland zien we dat in de kantons waar ze dit toepassen, de scholen de besmettingen veel beter onder controle hebben. Waar wachten we op? Dat moeten we ook bij ons op grote schaal uitrollen”, zegt Raoul Hedebouw. De PVDA wijst erop dat dat systeem ook in bedrijven kan worden ingevoerd op plaatsen waar dat nodig is.

“We moeten mensen zelf een extra wapen in handen geven om zichzelf en hun naasten te beschermen. Daarvoor zijn sneltests en zelftests zeer belangrijk”, besluit Raoul Hedebouw.