PVDA wil debat over begroting gezondheid naar parlement brengen

PVDA-kamerlid Sofie Merckx vindt het onaanvaardbaar hoe minister De Block het voorgestelde gezondheidsbudget volledig van tafel veegt en helemaal naar zich toe trekt. “Mutualiteiten, zorgverstrekkers en zorgvoorzieningen werkten een unaniem en evenwichtig voorstel uit. In plaats van dit te respecteren zet De Block het sociaal overleg volledig buitenspel en stort ze de hele gezondheidssector in onzekerheid.”

dinsdag 22 oktober 2019

PVDA wil debat over begroting gezondheid naar parlement brengen

PVDA zit in de Kamer de commissie Gezondheid voor en zal daar vandaag nog voorstellen een hoorzitting te organiseren met de ziekenfondsen, de zorgverleners en de sociale partners. “Na tien jaar besparingen is onze collectieve ziekteverzekering duidelijk verzwakt. Het voorstel van het begrotingscomité van het RIZIV om het budget van de ziekteverzekering opnieuw te laten stijgen volgens de wettelijke groeinorm van 1,5% is dan ook het absolute minimum”, aldus Sofie Merckx. “Volgens berekeningen van het Planbureau zou het budget jaarlijks zelfs met 2,2% moeten groeien om aan de stijgende noden te voldoen”.

“In het project van het begrotingscomité zat ook besparing van 162 miljoen in de farma-sector. Misschien dat vooral daar het schoentje knelt? Toen de Minister geconfronteerd werd met voorspellingen dat tegen 2024 1,4 miljard euro extra nodig zal zijn om de kosten voor geneesmiddelen te betalen, klonk het dat daar geen alternatief voor is. Nu er een aanzet tot oplossing op tafel ligt, wordt dat gewoon eenzijdig van tafel geveegd. Dat is onaanvaardbaar”, besluit Sofie Merckx.