PVDA wil ook in Vlaanderen gratis openbaar vervoer naar vaccinatiecentra

De PVDA dient in het Vlaams Parlement een resolutie in waarin aan de Vlaamse Regering wordt gevraagd om het openbaar vervoer gratis te maken voor mensen die op weg zijn naar hun vaccinatie.

donderdag 11 maart 2021

PVDA wil ook in Vlaanderen gratis openbaar vervoer naar vaccinatiecentra

“We willen zoveel mogelijk drempels wegnemen en zoveel mogelijk mensen overtuigen zich te laten vaccineren, om de strijd tegen het coronavirus te winnen”, zegt Jos D’Haese, fractieleider voor PVDA in het Vlaams parlement. “De prijzen voor tram en bus zijn de laatste jaren fors gestegen en mogen nu absoluut geen enkele vaccinatie in de weg staan.”

De PVDA denkt dat gratis openbaar vervoer een extra motivatie kan zijn om de vaccinatiegraad zo hoog mogelijk te krijgen.

“We weten dat alle beetjes helpen om twijfelaars over de streep te trekken om zich te laten vaccineren”, zegt Jos D’Haese. “De NMBS zal voor iedereen die zich naar een vaccinatiecentrum moet begeven een gratis ticket voorzien. Ook Brussel en Wallonië beslisten al om het transport met het openbaar vervoer naar een vaccinatiecentrum gratis te maken.”

”Zo vermijden ze dat deze drempel mensen weerhoudt om zich te laten vaccineren”, gaat D’Haese verder. “Elke drempel die we kunnen weghalen, is een overwinning in de strijd tegen het coronavirus. Wij dienen in het Vlaams Parlement een resolutie in waarin we de Vlaamse Regering vragen om hier werk van te maken.”

De PVDA vraagt verder ook dat er een plan wordt opgesteld om het openbaar vervoer richting de vaccinatiecentra zo veilig mogelijk te houden. “Het laatste wat we willen, is dat mensen besmet raken onderweg naar hun vaccinatie, dat zou wel heel erg pijnlijk zijn. Overvolle trams en bussen moeten we zeker vermijden”, besluit D’Haese.