PVDA wil “Spoor Garantiefonds” van 240 miljoen euro

De PVDA dient een amendement op de begroting in om 240 miljoen euro extra te investeren in het spoor in 2023. Een “Spoor Garantiefonds”. Dat Garantiefonds moet ervoor zorgen dat de beleidsplannen van Vivaldi ook daadwerkelijk kunnen worden uitgevoerd. “Vandaag heeft minister van mobiliteit Gilkinet (Ecolo) misschien wel een visie maar geen geld”, zegt PVDA-volksvertegenwoordiger Maria Vindevoghel.

donderdag 1 december 2022

PVDA wil “Spoor Garantiefonds” van 240 miljoen euro

“Reizigers worden door deze regering uit de trein geduwd”, zegt Maria Vindevoghel, lid van de Kamercommissie Mobiliteit voor de PVDA. “Iedereen is het erover eens dat het huidige budget onvoldoende is om een ambitieus spoorbeleid uit te werken in ons land. Die kritiek komt niet alleen van de reizigers, vakbonden en milieuorganisaties maar ook van de ceo’s van NMBS en Infrabel zelf.”

Het “Spoor Garantiefonds” moet ervoor zorgen dat Infrabel ook in 2023 het nodige onderhoud kan uitvoeren zodat alle treinlijnen operationeel blijven. Met de extra middelen hoeft NMBS niet te besparen op het aanbod en kunnen de geplande aanpassingen doorgaan.

“Ambities hebben, zoals minister Gilkinet, is een goede zaak. Maar ambities doen geen treinen rijden. Daarvoor heb je mensen en middelen nodig. Ons Spoor Garantiefonds kan daarvoor zorgen”, aldus Vindevoghel.

De PVDA komt met het initiatief tegemoet aan de eisen van de spoorbonden en de spoorwerknemers die deze week drie dagen actie voeren. De spoorbegroting 2023 wordt woensdagnamiddag besproken. De Partij van de Arbeid hoopt op de steun van de progressieve partijen voor haar Garantiefonds.