PVDA wil stemming over meer middelen voor het spoor: “Regeringspartijen moeten kleur bekennen”

PVDA-volksvertegenwoordigster Maria Vindevoghel dient vandaag, op de dag van de spoorstaking, een parlementaire motie in om meer middelen voor het spoor te bekomen. De PVDA vraagt een concreet financieel engagement van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo).

woensdag 5 oktober 2022

“We willen dat alle partijen nu kleur bekennen. We verwachten dat degenen die zeggen dat ze achter het spoorpersoneel staan, consequent zullen zijn en onze motie zullen steunen”, zegt Maria Vindevoghel. De stemming vindt donderdag plaats.

De motie vraagt om in te gaan op de oproep van minister Gilkinet om 4 miljard euro extra te investeren in het spoor op tien jaar tijd. “Dat bedrag is eigenlijk het minimum om te kunnen blijven functioneren zoals vandaag. Als dat er niet komt, dreigt een kaalslag in het aanbod”, zegt Maria Vindevoghel.

“Om een kwaliteitsvolle openbare dienstverlening voor de 21ste eeuw uit te bouwen zijn eigenlijk meer middelen nodig. Maar zelfs het minimum is nog niet binnen. Vandaag is het money-time voor het spoor. Wij willen alvast een politiek akkoord in het parlement rond die 4 miljard euro. Dat kan morgen gestemd worden”, besluit Maria Vindevoghel.