PVDA wil Vlaamse partijdotaties met 60 procent verminderen

De linkse oppositiepartij PVDA stelt voor om de partijdotaties die door het Vlaams Parlement betaald worden, met 60 procent te verminderen. “Alle partijen in het Vlaams Parlement krijgen al royaal centen toebedeeld vanuit de Kamer”, zegt fractievoorzitter Jos D’Haese. “Waarom moeten ze in het Vlaams Parlement nog een tweede keer langs de kassa passeren?” De afschaffing zou zo’n 7 miljoen euro opleveren. “Met dat geld kan je de besparing van 60 procent op de projectsubsidies terugdraaien én zorgen dat de budgetten voor preventie niet moeten dalen.”

dinsdag 17 december 2019

PVDA wil Vlaamse partijdotaties met 60 procent verminderen

Vandaag werd bekend dat er in het Uitgebreid Bureau van het Vlaams Parlement (waar de PVDA als enige partij geen deel van uitmaakt) geen consensus kon worden gevonden over een besparing op de partijdotaties. Naast de federale Kamer worden partijen immers ook door het Vlaams Parlement financieel ondersteund, met werkingsmiddelen en dotaties, voor bijna 13 miljoen euro. Samen met de dotaties uit de Kamer ontvangen de Vlaamse partijen zo bijna 40 miljoen euro.

“Als het over het middenveld, de cultuur of godbetert zelfmoordpreventie gaat, dan kan de hakbijl niet snel genoeg neerdalen”, zegt Jos D’Haese, fractievoorzitter van de PVDA in het Vlaams Parlement. “Maar als het de eigen privileges betreft kan het 'niet rap in de marge', dan moet er eerst een 'degelijk debat' gevoerd worden? Veel cynischer kan het niet worden.”

De PVDA stelt daarom voor om de subsidies aan de partijen vanuit het Vlaams parlement met 60 procent te verminderen. “Als de cultuur het met 60 procent minder projectsubsidies moet kunnen doen, dan moet dat voor de Vlaamse partijen ook kunnen”, zegt Jos D’Haese. “De N-VA heeft de mond vol over subsidieslurpers, maar ze hangen zelf aan een infuus dat groter is dan eender welke culturele instelling. Alle partijen krijgen in het federaal parlement al royaal centen toebedeeld. Waarom zouden ze in het Vlaams Parlement nog een tweede keer langs de kassa moeten kunnen passeren?”

Door de partijdotaties met 60 procent te verminderen, zou meer dan 7 miljoen euro vrijkomen. “Die centen kunnen we veel beter besteden dan ze in de goedgevulde kassen van politieke partijen te laten verdwijnen”, zegt D’Haese. “Met dat geld kunnen we de knip in de projectsubsidies ongedaan maken én de besparingen op preventie, zoals die bij het Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie, ongedaan maken.”

De PVDA krijgt overigens verreweg de minste subsidies van het Vlaams Parlement. “Wij zijn de enige fractie die ‘enkel’ werkingsmiddelen krijgt en geen dotatie, omdat we minder dan 5 parlementsleden hebben”, verduidelijkt D’Haese. “Wij steunen in de eerste plaats op de financiële bijdragen van onze leden en sympathisanten, veel meer dan de andere partijen. En daar zijn we erg fier op.”