Raoul Hedebouw: "Hoog tijd om de cultuur uit de lockdown te halen"

"We kunnen niet leven zonder cultuur en zonder sociale contacten. Culturele ruimtes op een gecontroleerde manier heropenen, geeft de mensen perspectief”, zegt Raoul Hedebouw, woordvoerder van de PVDA.

woensdag 21 april 2021

Raoul Hedebouw: "Hoog tijd om de cultuur uit de lockdown te halen"

Al sinds eind maart bezetten cultuurwerkers theaters en openbare ruimtes. Ze aanvaarden niet dat regeringen voortdurend de cultuursector vergeten. De PVDA steunt dit verzet en vraagt dat alle overheden de nodige middelen vrijmaken om de zalen vanaf 8 mei in alle veiligheid te heropenen.

"Mensen hebben cultuur nodig. Het is onbegrijpelijk dat mensen wel in een trein of op het werk kunnen bijeengepakt zitten, maar niet in een theater dat de maatregelen respecteert", zegt Raoul Hedebouw. De linkse volksvertegenwoordiger vindt dat culturele activiteiten kunnen worden hervat: "We zien dat de bevolking, en vooral de jongeren, het steeds moeilijker krijgen. Door te heropenen zouden we het sociaal leven in alle veiligheid kunnen herstellen. Verschillende federaties vragen om evenementen in open lucht voor 200 personen en binnenevenementen voor 100 personen met inachtneming van de bestaande maatregelen vanaf mei mogelijk te maken."

"De cultuursector neemt zijn verantwoordelijkheid. Ze stelt plannen op om zich aan te passen aan de coronamaatregelen. De PVDA vindt dat cultuurplekken moeten worden uitgetest en financieel ondersteund om coronaveilig" te worden. Dat was ook het voorstel van drie experten in een opiniestuk. Het is onbegrijpelijk dat het overlegcomité in zijn exitplannen cultuur systematisch uitsluit, terwijl die zo belangrijk is voor de bevolking. Alle partijen zeggen dat ze dat betreuren, maar wie beslist er dat dan?", vraagt Raoul Hedebouw zich af.

Hij voegt eraan toe dat er geen sprake van kan zijn dat de aankondigingen over testevenementen worden aangegrepen om de eerste fasen van de heropening nog eens uit te stellen.

De PVDA vraagt ook nieuwe steunmaatregelen voor de cultuursector, waaronder de verlenging van het kunstenaarsstatuut, dat binnenkort afloopt.