Raoul Hedebouw: “Onze constructieve oppositiestem is nodig”

“De PVDA is blij dat de koe bij de horens gevat wordt en zal elke nodige zorgmaatregel steunen”, aldus PVDA-woordvoerder Raoul Hedebouw in de Kamer. Tegelijkertijd wil de PVDA de vrijheid behouden om het debat te voeren. “Net nu is er een constructieve oppositiestem nodig, zodat niemand in de kou blijft staan”.

donderdag 19 maart 2020

Raoul Hedebouw: “Onze constructieve oppositiestem is nodig”

“Wij staan voor een enorme uitdaging in de samenleving die door elkaar wordt geschud door het coronavirus. Het daagt ons talent als mensenmaatschappij uit. Ons respect voor de gezondheidswerkers is enorm”, aldus PVDA-woordvoerder en fractieleider Raoul Hedebouw. “Niet alleen vandaag, maar altijd. Niet alleen in woorden. Maar ook in de feiten. Met meer dan 240 mensen die werken in de 11 groepspraktijken van Geneeskunde voor het Volk: artsen, verpleegkundigen, onthaal, administratie, kuispersoneel. Van op het terrein hebben wij altijd voor meer investeringen in de zorg gepleit. Vandaar dat we in november vanuit de oppositie het Noodfonds voor De Zorg hebben gelanceerd, tegen de stroom in, tegen de mensen in die dat ‘populistisch’ noemden. Wij brachten toen al getuigenissen van op het terrein en dat doen we vandaag ook".

“Goed dat koe bij de horens wordt gevat”

De PVDA is tevreden dat er een dirigent is, na de kakofonie van de voorbije weken, waarbij de verschillende niveaus over elkaars voeten struikelden. “Het is goed dat de koe nu krachtdadig bij de hoorns wordt genomen, en ik denk dat veel mensen die mening delen. Het is niet het moment om politieke spelletjes te spelen rond de splitsing van het land”, aldus Hedebouw. “In deze context zullen we ook alle positieve zorg- en beschermingsmaatregelen blijven steunen, zoals het extra budget voor de zorg”.

“Onze constructieve oppositie-stem is nodig”

Tegelijkertijd zegt Hedebouw geen “blind vertrouwen” uit te willen spreken in de nieuwe regering. “We zullen maatregel per maatregel beoordelen. Vertrouwen in zorgmaatregelen is goed. Maar blind vertrouwen in een regering is nooit goed, dat hebben we gezien in het dossier van de mondmaskers”, zegt Hedebouw. Daarom zal de PVDA tegen het vertrouwen stemmen in de nieuwe regering. “Onze constructieve oppositiestem is nodig. Wij pleiten al vijf dagen dat alle niet-essentiële sectoren tijdelijk worden stilgelegd. Bouwvakkers zeggen ons: ‘het is toch niet normaal dat wij nu kantoren moeten bouwen en onze handen samen moeten wassen in één emmer’. Huishoudhulpen vragen waarom ze aan het werk moeten blijven. Kapsters vragen ons waarom ze open moeten blijven. Het is essentieel om nu alle niet-essentiële sectoren tijdelijk stil te leggen en het virus in te dammen. Dat willen wij in alle vrijheid blijven kunnen zeggen”.

“De vrijheid behouden om het debat te voeren”

In het debat over de volmachten zal de linkse partij zich onthouden. “Dat er dringende zorgmaatregelen nodig zijn om deze crisis aan te pakken spreekt voor zich”, zegt Hedebouw. “Men moet nu snel kunnen schakelen. Maar deze regering vraagt niet alleen volmachten op zorgvlak, maar ook over sociale economische beslissingen. Die volmachten kunnen we niet geven. Dan schakelen we het democratisch debat zes maanden lang uit. Terwijl iedereen weet dat er net nu een debat bezig is over de bescherming van de werknemers en dat er snel ook een groot debat aankomt over wie de rekening van deze crisis zal betalen. Dat debat willen we in alle vrijheid kunnen blijven voeren. Precies in crisistijden is het belangrijk om de regering te kunnen controleren”.

“Ons hart is bij de prioritaire sectoren. Onze politieke steun is dat ook”

Tot slot benadrukt Hedebouw dat de PVDA zich constructief zal blijven opstellen: “Wij zullen elke zorgmaatregel steunen. Zoals we dat altijd hebben gedaan. Wij willen het gevecht tegen corona winnen en zorgen dat niemand in de kou blijft staan. Dat doen we ook in de feiten. Met meer dan 240 mensen die werken in de 11 groepspraktijken van Geneeskunde voor het Volk. Net als alle ander zorgpersoneel in het land. En net als iedereen die vandaag werkt in de vele prioritaire sectoren. Ons hart is bij hen. Onze politieke steun is dat ook”.