Regering moet weigeren dat Brussels Airlines jobs schrapt

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa heeft de afgelopen 5 jaar een winst van 9 miljard gemaakt. Het is nu niet aan het personeel in Zaventem om de crisis te betalen. “We kunnen op geen enkele manier overheidssteun overwegen voor een bedrijf dat duizend mensen op straat zet,” zegt PVDA-fractieleider Raoul Hedebouw. De partij roept minister De Croo op om niet mee te stappen in dit verhaal en een nationalisering als stok achter de deur te houden.

dinsdag 12 mei 2020

Regering moet weigeren dat Brussels Airlines jobs schrapt

Wij moeten naar de toekomst kijken en niet in tijden van crisis plat op de buik gaan voor een luchtvaartmaatschappij die bakken geld heeft. Achter Lufthansa zit de miljardair Hein Hermann Thiele die zich in volle crisis rijk kocht toen de aandelen historisch laag stonden. De Belgische belastingbetaler moet nu niet over de brug komen met miljoenen belastinggeld, dat dan later naar miljardairs als Thiele doorgesluisd wordt. “Het behoud van jobs moet centraal staan bij Brussels Airlines,” zegt PVDA-volksvertegenwoordiger Maria Vindevoghel die in het verleden zelf jaren op de luchthaven in Zaventem werkte.

België moet een mogelijke nationalisering als stok achter de deur houden. Onze regering moet niet opnieuw plat op de buik gaan. Vindevoghel herinnert zich nog goed dat een vorige regering de Belgische luchtvaartmaatschappij voor een appel en een ei aan de Duitsers heeft verkocht. Nu vraagt de Duitse CEO 290 miljoen euro belastinggeld van de Belgische overheid, terwijl het bedrijf in het verleden werd verkocht voor 67,6 miljoen euro. In 2008 betaalde Lufthansa 65 miljoen euro voor de eerste 45 procent, maar er was een "calloptie" om later de rest van de aandelen heel goedkoop te kunnen kopen. Lufthansa kocht de 55% resterende aandelen van BA voor de luttele som van 2,6 miljoen euro via "call optie" in 2016.

De PVDA steunt daarom de werknemers in hun strijd voor werkgelegenheid en wil daartoe het bedrijf en de overheid onder druk zetten. De linkse partij roept ook op tot een spoedvergadering van een gemengde parlementaire commissie Infrastructuur en Financiën. Ze zal daarnaast minister De Croo interpelleren. "We kunnen niet accepteren dat aandeelhouders de winst in eigen zak steken als het goed gaat en dat de gemeenschap de verliezen moet dragen in moeilijkere tijden", besluit Raoul Hedebouw.