Regering profiteert mee van torenhoge energieprijzen

De afgedwongen btw-verlaging op gas en elektriciteit naar 6% kostte de federale overheid tot nu toe geen cent. Dat blijkt uit berekeningen van de studiedienst van de PVDA. “De regering maakt ons wijs dat de btw-verlaging haar al enorm veel kost. Uit onze studie blijkt het tegendeel: de regering profiteert van de energiecrisis en krijgt miljoenen extra euro’s in het laatje”, licht PVDA-volksvertegenwoordiger Peter Mertens toe.

vrijdag 14 oktober 2022

Regering profiteert mee van torenhoge energieprijzen

“We dwongen de btw-verlaging af. In tegenstelling tot wat de regering zegt, kost dat geen miljarden. Dat de regering die btw-verlaging nu met een vestzak-broekzakoperatie wil compenseren door de accijnzen te verhogen, is helemaal te gek voor woorden. Wat vandaag aan de orde is, zijn ingrijpende maatregelen om de energiefacturen drastisch te verlagen en de prijzen op een lager niveau te blokkeren”, aldus Peter Mertens.

Ondanks de btw-verlaging naar 6%, leiden de hoge energieprijzen dit jaar tot 90 miljoen euro meerinkomsten uit btw ten opzichte van 2020. PVDA-volksvertegenwoordiger Peter Mertens: “Deze cijfers doorprikken het verhaal van de regering dat de btw-verlaging al een serieuze inspanning vraagt. Dankzij de exploderende energieprijzen zag de overheid haar inkomsten de afgelopen twee jaar zelfs met 341 miljoen euro stijgen ten opzichte van 2020. Dat bedrag dekt probleemloos de kosten van een definitieve btw-verlaging, sowieso in 2023 en waarschijnlijk nog daarna”.

Peter Mertens: “Wij pleiten voor een blokkering van de energieprijzen op het niveau van voor de crisis, om de gezinnen, zelfstandigen en KMO’s in ons land eindelijk opnieuw financiële ademruimte te geven”.

Peter Mertens zet tot slot de belangrijkste bevindingen van de nieuwe studie op een rijtje:

1. Ondanks de btw-verlaging op elektriciteit (vanaf maart) en aardgas (vanaf april), stijgen de inkomsten uit btw in 2022 nog altijd met 90 miljoen euro ten opzichte van 2020 (het jaar voor de energiecrisis). 2021 en 2022 samengeteld, haalt de overheid dankzij de hoge energieprijzen 314 miljoen euro meerinkomsten uit btw vergeleken met 2020.

2. Een definitieve btw-verlaging op elektriciteit en gas zou de btw-inkomsten in 2023 met amper 93 miljoen euro doen dalen ten opzichte van 2020. De geaccumuleerde meeropbrengsten uit btw dekken deze btw-verlaging probleemloos, sowieso voor volgend jaar, maar waarschijnlijk ook nog daarna.

3. Ook de stijgende mazoutprijzen brengen extra btw-inkomsten in het laatje. Voor de periode 2020-2021 lopen deze op tot in totaal 60 miljoen euro. Een btw-verlaging op mazout vanaf deze maand zou de overheid slechts 21 miljoen euro kosten, een pak minder dan de bedragen die de overheid reeds binnenhaalde.

Download hier ons dossier met gedetailleerde berekeningen