Sloot Westvlees haar ogen voor besmettingen om winst veilig te stellen?

(screenshot VRT journaal)

In het vleesverwerkend bedrijf Westvlees werd een grote uitbraak van het coronavirus ontdekt. Een derde van de 163 arbeiders in de versnijderij testte positief. De directeur van het bedrijf weigert om alle werknemers te laten testen en wil vooral dat de productie blijft draaien. De PVDA vraagt dat alle werknemers van slachthuis Westvlees worden getest, dat ze in geval van besmetting hun inkomen kunnen behouden en dat de sociale inspectie wordt ingezet.

Al van het begin van de coronapandemie waren er vragen over de gezondheidsrisico's in het bedrijf. “De varkens blijven groeien, de boeren blijven werken en de Belg heeft barbecuevlees nodig”, zo reageerde Jos Claeys, directeur van Westvlees daar in april op. “Overal zien we dat slachthuizen broedplaatsen zijn van het coronavirus. Niet alleen vanwege de ventilatiesystemen, maar ook omwille van de onzekere werkomstandigheden. Hoe komt het dat er niet eerder maatregelen werden getroffen en het bedrijf de situatie blijft minimaliseren? Het is noodzakelijk om nu te handelen en krachtig op te treden" reageert Steven De Vuyst, PVDA-parlementslid.

De nodige maatregelen nemen om het personeel te beschermen

De PVDA vraagt dat, in tegenstelling tot wat tot nu toe is beslist, alle 850 werknemers worden getest, ook die van de andere afdelingen dus. Als er nieuwe positieve gevallen worden ontdekt, zullen de werknemers van de andere afdelingen ook in quarantaine moeten worden geplaatst.

De PVDA wil dat de in quarantaine geplaatste werknemers hun volledige inkomen kunnen behouden. Aangezien de in afzondering geplaatste werknemers tijdelijk werkloos worden (70% van het inkomen), moet het bedrijf het verlies van 30% van het inkomen aanvullen. "Er is geen reden om werknemers te straffen omdat ze op hun werkplek in contact zijn geweest met het virus", argumenteert De Vuyst. "Dit zou geen probleem moeten vormen voor de familie Claeys, eigenaar van de groep en een van de rijkste families van het land.” Het vermogen van de familie wordt geschat op 100 miljoen euro. “Enkele weken geleden nog verheugde Claeys zich in de pers dat de coronacrisis had geleid tot een omzetstijging van 15%", voegt de PVDA-volksvertegenwoordiger eraan toe.

In tegenstelling tot wat de werkgever en de federatie van vleesproducenten (FEBEV) beweren, is het duidelijk dat de werknemers op het bedrijf besmet raakten. Toch lijkt men daar niet van plan om ernstig in te grijpen. "Of we nu extra maatregelen nemen? Neen, want geloof me: we staan al maanden op scherp", klinkt het bijvoorbeeld laconiek bij CEO Thomas De Roover De Brauwer van het Tieltse slachthuis Debra Meat.

Sociale inspectie moet situatie onderzoeken

"Het is onaanvaardbaar dat het bedrijf en de sector de risico's blijven minimaliseren en de verantwoordelijkheid naar haar werknemers doorschuift", verklaart De Vuyst. Vorige week werd al een besmettingswaarschuwing verzonden. "Hoe heeft men toen gereageerd?", vraagt De Vuyst zich af. Verder werkt een deel van het personeel met onzekere dagcontracten, en telt men niet minder dan 39 verschillende nationaliteiten onder de 850 personeelsleden.

"Zijn alle noodzakelijke maatregelen genomen in een sector waarvan geweten is dat ze risicovol is? Hoe zit het met de arbeidsomstandigheden? We hebben antwoorden nodig op deze vragen, vooral omdat er elementen zijn die doen denken aan de situatie van de slachthuizen in Duitsland. We vragen minister Muylle om het voortouw te nemen en de sociale inspectie te sturen", besluit De Vuyst.

In het Duitse vleesbedrijf Tönnies raakten in juni nog honderden mensen besmet met het coronavirus. Het bedrijf liet de werknemers die met precaire contracten zijn tewerkgesteld in onveilige omstandigheden werken. De Roemeense en Bulgaarse arbeiders zijn vaak ook in worden vaak ook in onmenselijke en onveilige omstandigheden gehuisvest. Het gevolg van een organisatie van de voedingsindustrie waarbij de maximale winst op de eerste plaats komt, niet de gezondheid.

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Angele weetjens
    heeft gereageerd 2020-08-09 11:50:41 +0200
    Westvlees moet ALLE kosten vergoeden!! Naast de kosten en loonverlies van de betrokken mensen, ook de kosten die familieleden, die besmet raken ondervinden. En vergeet niet de kosten op langere termijn van Covid19, zoals de soms langdurige noodzakelijke revalidatie, tot zelfs blijvende letsels.
    Ik vraag me ook af waarom hier niet geëist wordt dat de arbeidsgeneesheer en arbeidsgeneeskundige diensten hier hun taak moeten opnemen. We zien helaas nog vaak dat arbeiders door hun werkgever doorverwezen worden naar hun huisarts…
  • Patrick Berckmoes
    heeft deze pagina gevolgd 2020-08-08 15:10:55 +0200
  • Alain Claessens
    heeft gereageerd 2020-08-08 14:37:49 +0200
    De PVDA is waakzaam. Goed zo!
    Als inwoner van de Antwerpse Kempen is mijn schrik dat de hotspot Antwerpen Stad en de hotspot midden-Limburg momenteel aan het samensmelten zijn in die Antwerpse Kempen.
    Daar liggen een paar grote bedrijven: Nike in Laakdal en Daf Trucks in Oevel-Westerlo om er maar twee te noemen.
    Het beruchte interactieve kaartje op alle nieuwssites laat vandaag zien dat Laakdal op 50 nieuwe besmettingen per 100.000 zit.
    Ik stel me de vraag hoe dat zit bij een bedrijf als Nike? Minstens driekwart van de mensen die daar werken, woont in midden-Limburg.
    Hoeveel werknemers bij Nike hebben positief getest? Welke maatregelen heeft Nike genomen?
    Misschien vragen die Greet Daems kan stellen?
  • Jasper Nuyens
    heeft gereageerd 2020-08-07 20:20:23 +0200
    Voeg aub de risico’s toe op gebied van de voedselveiligheid. De dioxinekrisis was we niks tegen. Duidelijk dat de werknemers tijdens hun werk het virus onderling verspreid hebben, en dus ook op het vlees. Dat wordt nu in perfecte omstandigheden om het virus te bewaren verspreid over België en de rest van de wereld…

Volg de PVDA op de voet