Sociale woningbouw bereikt dieptepunt onder regering Jambon

Vorig jaar kwamen er slechts 668 sociale woningen bij in Vlaanderen. Dat blijkt uit de cijfers van de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VSMW). Het is het laagste aantal nieuwe sociale woningen sinds 2013. “De N-VA brengt de sociale woningbouw ei zo na tot stilstand”, zegt Jos D’Haese, Vlaams parlementslid voor de PVDA.

donderdag 19 mei 2022

Sociale woningbouw bereikt dieptepunt onder regering Jambon

“Aan deze slakkengang duurt het meer dan 250 jaar om de wachtlijsten weg te werken. Het wordt tijd dat de minister alle zeilen bijzet om het bouwtempo te verhogen, in plaats van de broodnodige middelen voor sociaal wonen naar de privé te verkassen.”

Het is van 2013 geleden dat er nog zo weinig sociale woningen bijkwamen in Vlaanderen. In 2020 werden nog 2000 bijkomende sociale woningen verhuurd, vorig jaar waren dat er amper 668. “Er staan meer dan 170.000 mensen op de wachtlijst”, benadrukt Jos D’Haese, Vlaams parlementslid voor de PVDA. “Tegen dit tempo duurt het maar liefst 250 jaar voor die allemaal een betaalbaar dak boven hun hoofd hebben gekregen. Dat valt in een rijke regio als Vlaanderen toch niet te rechtvaardigen?”

Voor de oorzaak van deze vertraging is het niet ver zoeken. “Minister van Wonen Matthias Diependaele (N-VA) wilde per se een grote fusieoperatie van huisvestingsmaatschappijen doorvoeren”, zegt D’Haese. “De sector waarschuwde van in het begin dat de bouw van sociale woningen daardoor zou stokken. Die vrees is jammer genoeg werkelijkheid geworden: de sector van het sociaal wonen is tot stilstand gekomen. Maar de minister lijkt niet geïnteresseerd om daar verandering in te brengen, wel integendeel. Begin dit jaar liet hij nog verstaan dat hij centen bestemd voor sociaal wonen naar projectontwikkelaars uit de privé wil laten stromen.”

“De wachtlijst voor sociaal wonen is een historische schandvlek van de Vlaamse regering”, zegt D’Haese. “Zowel deze als de vorige regeringen slaagden er niet in om het basisrecht op wonen voor iedereen te garanderen. Het is zelfs zo ver gekomen dat zowat het hele middenveld de regering Jambon via de Woonzaak voor de rechter sleept. Nu minister Diependaele het slechtste resultaat neerzet van de laatste 8 jaar, stelt zich de vraag of dit niet gewoon een bewuste strategie is.”

De PVDA vraagt dat de Vlaamse regering haar inspanningen voor sociale woningbouw fors verhoogt. “De afgelopen jaren explodeerden de wachtlijsten en toch besliste minister Diependaele onlangs nog om gemeenten een limiet op te leggen van maximaal 15% sociale woningen”, zegt D’Haese. “Wij vragen de minister alle zeilen bij te zetten. Amper 7% van de woningen in Vlaanderen is een sociale woning, daarmee doen we beduidend slechter dan onze buurlanden. Als we de wachtlijsten écht willen wegwerken en het recht op wonen willen garanderen, hebben we een drastische verhoging van het aantal sociale woningen nodig.”

Netto aantal bijkomende verhuringen van sociale woningen in Vlaanderen