Ontslagen dreigen bij Sodexo: PVDA stelt 34-urenweek voor om banen te redden

(Foto: Shutterstock)

De Franse multinational Sodexo kondigt aan dat ze 380 werknemers in België wil ontslaan. “Dit is onaanvaardbaar", zegt PVDA-voorzitter Peter Mertens. Die vrouwen en mannen zorgden voor het eten en de schoonmaak in de ziekenhuizen. Ze behoren tot de helden van de crisis die de maatschappij deden draaien." Hun werk heeft het bedrijf veel geld opgebracht: 1,2 miljard euro winst in 2019. De PVDA stelt voor om de 34-urenweek in te voeren om de jobs te redden.

Deze ochtend kondigde de directie van Sodexo een herstructureringsplan aan waarbij 380 van de in totaal 3.500 werknemers in ons land zouden worden ontslagen. "Deze aankondiging is onaanvaardbaar", zegt Peter Mertens. Sodexo-medewerkers zetten zich al jaren keihard in, voor een bescheiden loon. Op het hoogtepunt van de coronacrisis zorgden velen van hen voor de maaltijden en de schoonmaak in de ziekenhuizen en in andere sectoren van de eerste lijn. Ze behoren tot de helden die de maatschappij tijdens de lockdown hebben doen draaien."

"Dankzij hun inzet maakt het bedrijf ook al meer dan 10 jaar miljoenenwinsten, voegt Mertens eraan toe. De hoofdaandeelhouder is miljardair geworden. En nu willen ze deze mannen en vrouwen, deze helden, als een papieren zakdoekje weggooien? De verminderde activiteit is geen afdoende verantwoording. Werknemers zijn geen variabelen op een boekhoudkundige balans. Ze verdienen respect."

De PVDA stelt dat een collectieve arbeidsduurvermindering een van de oplossingen zijn. Volgens de studiedienst van de linkse partij zou een 34-urenweek met loonbehoud niet minder dan 340 banen kunnen redden. "De huidige crisis is ongekend”, legt Mertens uit. “Ze zou ons moeten aanzetten om de verouderde liberale logica te herbekijken. Om zoveel mogelijk mensen aan het werk te houden is sociale innovatie nodig. Daarom verdedigen we de 34-urenweek zonder loonverlies als alternatief voor dit bedrijf. De regering moet er alles aan doen om de multinational tot rede te brengen. Grote Duitse bedrijven hebben de stap al gezet en de Duitse vakbond IG Metall maakt er een centrale eis van."

In 2019 stelde Sodexo 2.873,5 voltijdse equivalenten (VTE's) te werk, voor een totaal van 1.9193 uren/week, op basis van een 38-urige werkweek. Het aantal VTE's dat nodig is om hetzelfde totaal aantal uren per week te dekken met een 34 uur/week neemt toe tot 3211,5, bijna 340 extra VTE's extra. De 34-urige werkweek zou dus vandaag 340 banen kunnen redden.

Gezien de hoge winsten van het bedrijf is dit volgens de PVDA perfect betaalbaar. "Tot nu toe koos Sodexo voor de aandeelhouders. “Het wordt tijd dat de werknemers van het bedrijf profiteren van de rijkdom die ze hebben voortgebracht," besluit Mertens.

Een paar cijfers:

• Tussen 2016 en 2019 bespaarde de Belgische dochteronderneming dankzij de taxshift 17,5 miljoen euro.1
  • Tussen 2015 en 2019 konden de aandeelhouders van de groep profiteren van een rendement op aandelen van gemiddeld 10,7% per jaar.2
  • In 2019 maakte de groep 1,2 miljard euro winst en verdiende de CEO ongeveer 3,6 miljoen euro.3

1 Berekening via: hetacv.be/rekentool/taxshift-berekening-je-onderneming-wint
2 Sodexo: Fiscal Integrated Report 2019. https://sodexo.publispeak.com/fiscal-2019-integrated-report/article/12/
3 idem

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Leen Swinnen
    heeft gereageerd 2020-09-03 12:13:38 +0200
    Goed voorstel. Ik mis 2becijferingen:
    1. Hoeveel kan het de samenleving kosten bij zoveel ontslagen (werkloosheid, gezondheid, mindere bijdrage soc zekerheid, minder conwumptie)
    2. Wat kost de 34urenweek enbehoud van die 340 jobs?
  • Liberte Fraternite
    heeft gereageerd 2020-09-03 11:59:25 +0200
    Dit voorstel kost niet veel geld het wordt terug verdient door consumptie tenzij de politiek de werkloze steun afschuift naar de privé-markt verzekering (jij betaalt mij een premie en ik bescherm je ! is dat niet racket ?) Of misschien dat de Kapitalist hoopt op massaal overheidsinvesteringen met geleend geld en de kapitalist op de volzette werklozen markt de arbeidsprijs kan afdingen . Is het dat wat we willen ?
  • Anton Schiffman
    heeft gereageerd 2020-09-03 09:18:53 +0200
    Het is utopisch om te geloven dat, tijdens een periode van economische krimp, we zijn gebaat bij prijsstijgingen van goederen en diensten die we nodig hebben. Voorstellen die lekker klinken zijn daarmee nog niet goed voor de samenleving. Dit voorstel kost veel geld, maar niemand lijkt zich er om te bekommeren hoe het moet worden betaald.
  • Liberte Fraternite
    heeft gereageerd 2020-09-02 08:09:25 +0200
    Het is de juiste oplossing voor redden van arbeidsplaatsen. Dit voorstel is de oplossing als remedie tegen de aankomende economische deflatie, in België maar in heel de EU trouwens.
    Ter info art in Politico : Eurozone fell into deflation in August, heaping pressure on policymakers
    Eurostat reports prices fell 0.2 percent in August, raising fears of economic freefall.
  • yves bullaert
    heeft gereageerd 2020-08-29 18:28:24 +0200