Sofie Merckx (PVDA): “Andere landen in Europa tonen regering dat gratis zelftests perfect mogelijk zijn”

De negen ministers van Volksgezondheid buigen zich vandaag op de Interministeriële Conferentie over de test- en quarantaineregels in de scholen. “Ons voorstel om gratis zelftesten te voorzien voor de scholen ligt op tafel. Dat is positief, en we hopen dat er vandaag een beslissing komt”, reageert PVDA-fractieleidster in de Kamer Sofie Merckx, die zelf ook huisarts is.

woensdag 26 januari 2022

“Door gebrek aan een preventieve teststrategie moeten scholen vandaag volledig de deuren sluiten, of het onderwijspersoneel moet op haar tippen lopen om goed les te kunnen blijven. De quarantaineregels versoepelen betekent meer testen, maar voor veel ouders is het niet haalbaar om zelftesten zelf te betalen. Landen als het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Duitsland tonen aan dat het perfect mogelijk is om zelftesten gratis aan te bieden. Waar wacht minister Vandenbroucke eigenlijk op?”

De linkse volksvertegenwoordigster wijst op een hele reeks landen die zelftesten en sneltesten breed toegankelijk maken voor iedereen. "Het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Oostenrijk, Duitsland, Griekenland, Denemarken, Canada, de Verenigde Staten tonen aan dat er veel verschillende manieren zijn om zelftesten gratis te maken. Waarom gebeurt dit bij ons niet?",  vraagt de volksvertegenwoordigster zich af.

In het Verenigd Koninkrijk maken sneltesten ondertussen deel uit van het dagelijkse leven. Inwoners kunnen daar o.a. bij apotheken, bibliotheken, universiteiten een gratis kit met zeven zelftests afhalen. Nederland zette in op gratis zelftests in het onderwijs. Leerlingen en medewerkers van het basis-, middelbaar en hoger onderwijs worden gevraagd twee keer per week een zelftest te doen. Om dat mogelijk te maken worden die gratis aangeboden door de onderwijsinstellingen of kunnen de leerlingen en medewerkers zelf tot vier testen per week gratis aan huis laten leveren.

"De ministers moeten stoppen met kibbelen en samen de volksgezondheid centraal stellen. Met een openbare aanbesteding kunnen wij grote hoeveelheden zelftesten aankopen aan één euro per stuk en ze vervolgens gratis aanbieden", stelt Sofie Merckx.

Download ons volledige dossier