SolidariTeams brengen voedselpakketten naar getroffen arbeiders Borealis-schandaal

Vrijwilligers van de SolidariTeams brengen al meer dan twee weken voedselpakketten naar de arbeiders die slachtoffer werden van sociale uitbuiting op de Borealis-werf. “De arbeiders zitten al maanden zonder loon en zonder eten. Ik wilde iets voor hen doen”, vertelt Ianthe Ghaye, die de oproep lanceerde om de arbeiders te helpen. “Hulporganisaties zoals Payoke doen hun uiterste beste. Maar ze hebben niet genoeg mensen en middelen, en de overheid ontloopt haar verantwoordelijkheid om de arbeiders te steunen. Wij eisen dat de overheid hen snel de nodige steun en opvang biedt. In afwachting daarvan willen we zelf de solidariteit met de arbeiders organiseren”.

vrijdag 2 september 2022

Eind juli kwam aan het licht hoe chemiereus Borealis geschoolde arbeiders van alle uithoeken van de wereld uitbuitte op haar werf. Arbeiders betaalden zich blauw om de reis naar België te maken, kregen vervolgens een loon van 600 euro per maand betaald en volledig afhankelijk gemaakt van hun malafide baas IREM. “Vandaag zitten de Turkse, Filipijnse en Bengaalse arbeiders zonder inkomsten”, getuigt Ianthe Ghaye. “Met de SolidariTeams proberen we de meest dringende noden te lenigen en een luisterend oor te bieden. We maken voedselpakketten met droge producten zoals pasta en rijst, en met verse groente en fruit, melk en thee,.. Sommigen hebben ook medische verzorging nodig. Ze vertellen ons dat ze veel stress ervaren, en dat ze hoofdpijn en maagpijn hebben”.

Hulporganisaties zoals Payoke staan in voor de opvang van de slachtoffers, maar ze trekken hard aan de alarmbel door de grote omvang van de zaak met 174 geregistreerde slachtoffers. “De hulporganisaties doen heel goed werk, maar hun middelen zijn beperkt”, stelt Ianthe Ghaye. “Ik begrijp niet dat de overheid haar verantwoordelijkheid in deze zo ontloopt en de arbeiders gewoon in de kou laat staan”. De SolidariTeams werden vorig jaar opgestart om te gaan helpen bij de slachtoffers van de overstromingen. “Ik ben toen zelf ook verschillende keren gaan helpen, met onze botten in de modder huizen leeghalen en poetsen. Toen ik hoorde dat de arbeiders hulp nodig hebben, zij die hier onze fabrieken bouwen, heb ik geen seconde getwijfeld. We kennen hen ondertussen een beetje en hebben contact met hen. Zij willen zo snel mogelijk weer aan het werk. Ze zijn ons heel dankbaar als we langskomen, en we worden heel warm ontvangen.”

De overheid moet deze zaak van mensenhandel ernstig aanpakken. “De regering moet daadkrachtig optreden tegen mensenhandel en sociale uitbuiting, en de slachtoffers ervan beschermen”, onderlijnt Ianthe Ghaye. “Maar we hebben nog veel te weinig daden gezien van de regeringen. Wij vragen dat een taskforce de handen uit de mouwen steekt om alle betrokken diensten samen te brengen, om aan de ene kant deze zaak tot op het bot uit te spitten, en aan de andere kant om alle getroffen arbeiders bij te staan. Huisjesmelkers en de betrokken multinationals moeten ter verantwoording geroepen worden.”

Solidariteit is een werkwoord. Wil je de SolidariTeams helpen of versterken?

Doe een gift of geef een seintje