Stadzondergraaiers.be: PVDA start petitie tegen cumul-kampioenen

N-VA’er Koen Kennis uit Antwerpen is opnieuw mandatenkampioen. De Antwerpse schepen combineert zijn goedbetaalde schepenambt met nog 36 andere mandaten, waarvan 18 betaalde. Genoeg gegraaid! De PVDA eist een plafond voor het aantal betaalde mandaten. Teken de petitie.

dinsdag 14 augustus 2018

“Schepen Kennis is Vlaams Kampioen mandatenstapelarij”, zegt PVDA-gemeenteraadslid Peter Mertens. Dat blijkt uit de lijst die Het Staatsblad publiceerde. “Maar het is onmogelijk om op die manier de stad behoorlijk te besturen, het is ongezond voor elke democratische werking en controle, en onzuiver voor de politieke hygiëne.”

Op de website stadzondergraaiers.be start de linkse partij met een petitie naar het Stadsbestuur om “een cumul-plafond te eisen voor gemeenteraadsleden en schepenen van maximaal 3 betaalde mandaten”. “Dat plafond bestaat nu ook al voor bestuurders van banken. Het werd destijds in de banksector ingevoerd om ervoor te zorgen dat bankbestuurders ‘voldoende tijd aan hun mandaat in de bank’ zouden kunnen steken. Dat geldt natuurlijk nog meer voor schepenen en burgemeester die het algemeen belang moeten dienen met publiek geld”, aldus Peter Mertens.

De petitie vraag ook “totale openheid” over “alle mandaten en alle verloningen” van alle schepenen, gemeenteraadsleden “en bestuurders van gemeentelijke instellingen. Dat is vandaag nog steeds niet het geval. Vorig jaar, in de nasleep van het Publifin- en Publipartschandaal, was de PVDA de eerste partij die schepen Kennis interpelleerde over zijn cumulrecord. De PVDA eiste toen een speciale themacommissie om klaarheid te brengen. Onder die druk besloot het Antwerpse stadsbestuur uiteindelijk om de jaarlijkse lijst van vergoedingen van de burgemeester, schepenen en raadsleden toch voor te leggen.

Tot slot eist de petitie van stadzondergraaiers.be ook dat er “halt wordt toegeroepen aan de onverantwoorde toplonen van ambtenaren van gemeentelijke instellingen (zoals ZNA, Zorgbedrijf, e.a.)”. Vandaag is het zo dat sommige CEO’s van gemeentelijke instellingen tot 220.000 euro per jaar trekken. De linkse partij wil daar een einde aan stellen.

Teken de petitie op stadzondergraaiers.be