Statuut brandweerlui in gevaar: PVDA wil Brusselse regering op het matje roepen

Sinds begin deze week voeren de Brusselse brandweerlui actie tegen de afbouw van hun statuut. De aanpassing zou betekenen dat hun premies naar omlaag gaan en dat hun uurrooster wordt omgegooid, wat nefast is voor hun levenskwaliteit. De PVDA noemt de reactie van de Brusselse regering en van bevoegd staatssecretaris Cécile Jodogne onbegrijpelijk.

vrijdag 21 juni 2019

Statuut brandweerlui in gevaar: PVDA wil Brusselse regering op het matje roepen

“Door te morrelen aan de werkomstandigheden en de lonen van de brandweerlui speelt de Brusselse regering met de veiligheid van de brandweerlui en van alle Brusselaars”, zegt Brussels PVDA-volksvertegenwoordiger Youssef Handichi. “Straf dat dit komt van ministers met een maandloon van meer dan 10.000 euro.”

De PVDA vindt dat er moet geïnvesteerd worden in veiligheid en zorg, in plaats van erop te besparen. “De veiligheid van de brandweer – en dus van de bevolking – mag niet afhangen van cijfertjes”, stelt Youssef Handichi. “Te meer omdat onze brandweerlui nog heel redelijk zijn. Ze vragen niets meer dan het behoud van de huidige regeling.”

“Wat de zaak helemaal problematisch maakt, is dat de socialezekerheidsbijdragen al jaren niet meer gestort zijn”, gaat de Brusselse volksvertegenwoordiger verder. “Dat is de verantwoordelijkheid van de staatssecretaris. Het is niet aan de brandweer om op te draaien voor de fouten van de politiek.”

De PVDA eist dan ook dat Cécile Jodogne dringend verschijnt voor de commissie Binnenlandse Zaken van het Brussels parlement. De partij wil dat de staatssecretaris gehoord wordt over de details van het dossier. De PVDA vraagt dat zij garanties biedt dat de brandweerlui niet gestraft zullen worden door de verandering van hun statuut.