Bescherm onze oceanen, stop diepzeemijnbouw

De PVDA vraagt om een moratorium op te leggen op diepzeemijnbouw, een nieuwe industrie die onherstelbare schade aanricht aan onze oceanen. Volgens een studie van de linkse partij zou baggerbedrijf DEME de regels van het internationaal zeerecht omzeilen. Woensdag 24 juni wordt het voorstel besproken in de commissie Leefmilieu van het federaal parlement.

dinsdag 23 juni 2020

Bescherm onze oceanen, stop diepzeemijnbouw

Vroeger dacht men dat er amper leven was in de diepzee. Vandaag weten we dat er een grote diversiteit aan unieke soorten leeft. Diepzeemijnbouw vormt een grote bedreiging voor deze biodiversiteit, zo blijkt uit een recent rapport van Greenpeace. “De uitbouw van deze industrie”, schrijft Greenpeace, “zal leiden tot het uitsterven van unieke soorten en bijdragen tot de verandering van het klimaat.” Terwijl België zich internationaal graag profileert als een voortrekker in oceaanbescherming, promoot ze wel actief deze opkomende industrie die een rechtstreekse bedreiging voor onze zeeën en oceanen vormt.

Als toenmalig minister van Economie zorgde Johan Vande Lanotte er in 2012 voor dat de regering de aanvraag van DEME voor een vergunning voor diepzeemijnbouw steunde. Maar de banden van Vande Lanotte met het baggerbedrijf blijken wel erg nauw te zijn. Vorig jaar nog vloog hij, tijdens zijn termijn als informateur, naar Jamaica om daar als adviseur van DEME deel te nemen aan een conferentie van de Internationale Zeebodemautoriteit (ISA).

Volgens de principes van het internationaal zeerecht moet er voor elke zone die wordt toegekend aan een ontwikkeld land een even grote en even waardevolle zone worden toegekend aan een ontwikkelingsland. Een studie van de PVDA toont nu echter aan hoe DEME deze internationale principes heeft omzeild. Het bedrijf heeft zowel diepzeemijnbouwzones die bestemd zijn voor België als diepzeemijnbouwzones die gereserveerd zijn voor de Cookeilanden in handen. Dat gebeurde via een ingewikkelde constructie waarbij DEME zich via een klein zusterbedrijfje liet registreren in Singapore om zo als zogenaamd lokale speler te kunnen deelnemen aan een onderzoeksproject in de Stille Oceaan.

Wetenschappers en NGO’s vragen al langer om een moratorium op diepzeemijnbouw, zolang alle risico’s niet goed in kaart zijn gebracht en blijkt dat er geen onomkeerbare schade optreedt. Ook de visserij verzet zich tegen de uitbouw van deze industrie, uit vrees voor een grote negatieve impact op hun visvangsten. Nu ook blijkt dat DEME het internationaal recht omzeilde, zal de PVDA in het federaal parlement vragen om actie te ondernemen. Diepzeemijnbouw dient enkel de belangen van enkele multinationals. Woensdag 24 juni wordt het voorstel met vooraanstaande internationale experten en wetenschappers besproken in de commissie Leefmilieu van het federaal parlement.

Lees hier het volledige dossier.