Studenten voeren actie voor meer perspectief

Een honderdtal studenten verzamelden op het Martelaarsplein in Brussel voor een actie van Comac, de studentenbeweging van de PVDA. Ze eisen dat wie dit jaar buist geen studiepunten verliest. Omdat Ben Weyts soep geeft aan studenten in plaats van maatregelen te nemen, gaf de studentenbeweging 10.000 handtekeningen af in een grote soeppot.

vrijdag 29 januari 2021

Studenten voeren actie voor meer perspectief

De studentenbeweging van de PVDA is bezorgd dat de combinatie van sociaal isolement, online lessen, financiële problemen en gebrek aan goede studieplekken, zorgt voor een mentale gezondheidscrisis bij studenten en de ongelijkheid in het onderwijs vergroot.. “Wij hebben perspectief nodig”, zegt Lola Laenen, woordvoerder van Comac. “Maar in de plaats van maatregelen, maakte Ben Weyts in een filmpje soep en zegt hij dat we moeten ‘volhouden’.”

Daarom verzamelde de studentenbeweging 10.000 handtekeningen voor de petitie ‘Wij willen perspectief’. Die gaven ze af in een grote pot soep. Met de petitie eist Comac dat geen enkele student studiepunten verliest. “Wanneer een student buist op een examen, verliest deze studiepunten. Wie te veel studiepunten verliest, kan nadien zijn of haar studie niet meer verderzetten”, legt Laenen uit. “We mogen niet accepteren dat mensen door de coronacrisis worden gestraft.”

Een honderdtal studenten verzamelde voor de actie op het Martelaarsplein in Brussel, voor de gebouwen van de Vlaamse regering. Ook Vlaams PVDA-fractieleider Jos D’Haese was aanwezig. De PVDA diende een resolutie in waarin ze vraagt dat corona als overmachtsituatie kan worden ingeroepen zodat mensen hun studiepunten niet verliezen. Dat systeem was vorig academiejaar ook al mogelijk.