Trump wil België opnieuw meesleuren in oorlog in Midden-Oosten

De regering buigt zich over de vraag van de Amerikaanse president Trump om Belgische gevechtsvliegtuigen in te zetten in Syrië en Irak. “Ons land zit in de zwaarste economische crisis ooit gezien sinds de jaren 1930. Om dan te beslissen om nog eens een dure oorlog te gaan voeren, is bijzonder cynisch”, zegt PVDA-volksvertegenwoordigster Nadia Moscufo.

vrijdag 29 mei 2020

Trump wil België opnieuw meesleuren in oorlog in Midden-Oosten

Op woensdag 27 mei boog de Commissie Landsverdediging zich over de vraag van de Verenigde Staten opnieuw Belgische F-16-gevechtsvliegtuigen in te zetten in Syrië en Irak. En dat voor een periode van een jaar. In kader van de Operatie Inherent Resolve (OIR) zouden Belgische F-16’s worden ingezet voor verkenningsopdrachten, aanvalsoperaties en luchtsteun aan grondtroepen. De hele operatie zou 20 miljoen euro kosten voor het jaar 2020.

Om het terrorisme te bestrijden? Nee. Trump maakte in november 2019 duidelijk waarom zijn troepen nog steeds in Syrië en Irak aanwezig zijn: olie. De bondgenoten van Syrië, Rusland en Iran, zijn een doorn in het oog van de VS. Beide regionale grootmachten zijn dan weer bondgenoten van VS-aartsrivaal China. De echte reden van Trumps terugkeer naar de regio is om zich terug te laten gelden als speler op het terrein.

Militair tussenkomen is in strijd met het VN-Handvest. Er is geen enkele officiële vraag vanuit de Syrische overheid voor een militaire operatie. Daarnaast wordt er door de VN sinds november vorig jaar volop ingezet om tot een politieke oplossing van het conflict in Syrië te komen en riep VN-secretaris-generaal Antonio Guterres in maart nog op tot een “onmiddellijk wereldwijd staakt-het-vuren” zodat alle aandacht kan gaan naar de strijd tegen de coronapandemie. Speciaal VN-gezant voor Syrië Geir Pedersen trad hem bij.

Duizenden burgerslachtoffers

Afghanistan in 2003, Libië in 2011, Irak en Syrië in 2014. De bombardementen van de internationale coalitie tegen IS zouden tussen de 8.200 en 13.100 dodelijke burgerslachtoffers hebben gezorgd1. In Afghanistan woedt de oorlog al tientallen jaren. Libië is een mislukte staat waar clans vechten om het leiderschap, waar slavenhandel terug is van weggeweest en waar terreurmilities de plak zwaaien. Syrië en Irak zijn verwoest. Miljoenen mensen zijn moeten vluchten. Een deel van hen is naar Europa gekomen op zoek naar een beter leven.

“Geen enkele partij van de internationale coalitie tegen IS neemt verantwoordelijkheid voor de duizenden burgerslachtoffers”, zegt PVDA-volksvertegenwoordigster Nadia Moscufo in de Commissie Landsverdediging. “We moeten geen extra F-16’s sturen, we moeten de gevechten net opschorten tijdens deze pandemie. Ons land zit in de zwaarste economische crisis ooit gezien sinds de jaren 1930. Om dan te beslissen om nog eens een dure oorlog te gaan voeren, is bijzonder cynisch.”

Ook de bevolking van Syrië kampt met de gevolgen van het coronavirus, en dat in erg moeilijke omstandigheden. Het land ging eind maart in lockdown met enorm strenge maatregelen. De gezondheidsinfrastructuur van Syrië is verwoest na bijna tien jaar oorlog. Door het embargo van westerse landen zijn financiële transacties beperkt en kan het land moeilijk medisch materiaal importeren. Maskers en handgels worden ter plekke geproduceerd. Beademingstoestellen zijn er zo goed als niet. Er worden 100 à 150 testen per dag afgenomen op een bevolking van 25 miljoen mensen. Verwaarloosbaar dus. Meer dan 80% van de bevolking leeft onder de armoedegrens. Het allerlaatste wat de bevolking nu nodig heeft zijn extra bommentapijten.

Inzetten op een onderhandelde vrede

Wat de bevolking in Syrië en Irak nodig heeft, is een perspectief voor vrede. Een plan dat rekening houdt met politieke stabiliteit én sociaaleconomische heropbouw. Want het bilan van de militaire interventies waar ons land aan heeft deelgenomen is duidelijk: het Midden-Oosten zit in een nog grotere chaos dan ervoor. We hebben niet bijgedragen aan ‘vrede, stabiliteit en democratie’. Ons land mag niet plooien voor de druk van de Verenigde Staten om nog meer oorlog te gaan voeren.

Indien we echt bezorgd zijn over de stabiliteit van de regio nu IS van de corona-epidemie gebruik maakt om terug op te rukken, moeten we inzetten op een onderhandelde vrede. Resolutie 2254 van de VN-Veiligheidsraad zet de bakens uit voor een vredesproces in Syrië. De resolutie stelt dat het vredesproces moet verlopen met respect voor de soevereiniteit, de onafhankelijkheid, de eenheid en de territoriale integriteit van Syrië. België kan zijn positie in de Veiligheidsraad gebruiken om zo tot een onderhandelde vrede te komen en voor een soortgelijke oplossing te pleiten in Irak.

De PVDA roept de regering op om niet mee te gaan in het opnieuw inzetten van de F-16’s, en een diplomatische rol op te nemen in de VN-Veiligheidsraad. We moeten bouwen aan een actieve vredespolitiek, niet aan een agressieve interventiepolitiek.

Bronnen:

Brief vredesbeweging aan leden Commissie Defensie: https://www.intal.be/nl/pas-de-f16-en-syrie/

Defensie: https://defencebelgium.com/2020/04/09/apres-trois-semaines-darret-la-composante-air-reprend-ses-vols-dentrainement-pour-les-f-16/

Quote Trump olie: https://www.theguardian.com/us-news/live/2019/nov/13/trump-news-today-live-impeachment-hearings-bill-taylor-george-kent-ukraine-democrats-latest-updates

Standpunt PVDA in 2014: https://www.solidaire.org/articles/le-ptb-s-oppose-une-intervention-militaire-en-syrie-et-en-irak

1 https://airwars.org/conflict/coalition-in-iraq-and-syria/