Vaccin: Internationale oproep tot opheffing van patenten.

"Vaccins moeten niet worden behandeld als koopwaar, maar als gemeenschappelijk goed." Vandaag deden een aantal bekende linkse koppen een oproep om patenten op vaccins op te schorten. Onder hen Lula da Silva en Rafael Correa, oud-presidenten van respectievelijk Brazilië en Ecuador; Aminata Traoré, oud-minister van Cultuur van Mali; Jean Ziegler, voormalig speciaal rapporteur van de VN voor het recht op voeding en Jean-Luc Mélenchon, leider van de linkse partij la France insoumise. Bij de medeondertekenaars vinden we ook PVDA-volksvertegenwoordiger Marc Botenga.

zaterdag 20 februari 2021

Vaccin: Internationale oproep tot opheffing van patenten.

Op maandag 22 februari komt de Wereldhandelsorganisatie samen over het opschorten van de patenten op het Covid-19-vaccin. Dat er zo snel een vaccin op de markt is, is volgens de ondertekenaars het gevolg van "een uitzonderlijke mobilisatie van duizenden onderzoekers over de hele wereld, met name in openbare instellingen, zoals universiteiten" en "financiering door verschillende staten, dat wil zeggen door hun bevolking". Het is dan ook onaanvaardbaar dat "particuliere bedrijven beslissen aan wie zij leveren en tegen welke prijs", waardoor met name armere landen geen toegang hebben tot het vaccin.

Volgens Botenga is het opheffen van patenten de enige manier om de toegang tot het vaccin wereldwijd en snel te garanderen: "In 130 landen werd nog geen vaccin toegediend. Nochtans maken de varianten uit Zuid-Afrika en Brazilië duidelijk dat niemand veilig is voor het virus, zolang we niet allemaal beschermd zijn.”

De oproep sluit aan bij het Europese burgerinitiatief #Right2Cure, dat een miljoen handtekeningen wil verzamelen om er bij de Europese Commissie op aan te dringen om van het vaccin een mondiaal openbaar goed te maken.

De oproep is hier te lezen in het Frans.