In Europa ontstaat een parallelle markt door vaccintekorten

In heel Europa kampt men met vertraagde leveringen van het coronavaccin. Zo ook in Venetië. Er zijn te weinig vaccins. De gouverneur van Veneto, de Italiaanse regio waarin Venetië ligt, beweert dat hij aanbiedingen kreeg om 27 miljoen extra vaccindoses aan te kopen. De PVDA stelt zich daarbij vragen: "Als er te weinig vaccins zijn, komt er onvermijdelijk een parallelle markt", zegt PVDA-Europarlementslid Marc Botenga. PVDA wil een einde maken aan de productiemonopolies.

donderdag 18 februari 2021

In Europa ontstaat een parallelle markt door vaccintekorten

Terwijl verschillende landen hun vaccinatiecampagnes moeten afremmen, gaat Venetië er prat op dat het twee aanbiedingen heeft ontvangen voor in totaal 27 miljoen vaccins. De tussenpersonen zouden de vaccins binnen een maand kunnen leveren. "Als dat waar is, is dat een klap in het gezicht van al diegenen die tevergeefs op hun vaccin wachten", zegt Marc Botenga. “Het zou bevestigen dat de vaccins aan de hoogste bieder worden verkocht."

De farmaceutische bedrijven ontkennen echter dat ze op de particuliere markt verkopen en beweren dat het wellicht om namaak gaat. "In dat geval moeten we ons nog meer zorgen maken", aldus de linkse volksvertegenwoordiger. "Dat brengt de gezondheid van mensen in gevaar en ondermijnt het vertrouwen in de vaccins."

Het Italiaanse geneesmiddelenbureau (AIFA) zegt dat tussenpersonen zonder enig toezicht zouden optreden. In sommige Italiaanse regio's, zoals Umbrië, zouden tussenpersonen de overheden al geneesmiddelen hebben aangeboden die niet aan de veiligheidsnormen voldoen.

Volgens de PVDA creëert elk tekort een kans voor parallelle handel. De structurele oplossing zou zijn om een einde te maken aan de monopolies op de productie. Marc Botenga: "We zien het van Duitsland tot Cyprus: er is een enorme concurrentie om zo snel mogelijk zo veel mogelijk vaccins te krijgen. Als we meer bedrijven toestaan om het vaccin te produceren, kan die concurrentie verdwijnen. Dan zouden we de tussenpersonen het gras voor de voeten wegmaaien."

Door het vaccin in het publieke domein te brengen, zouden veel bedrijven, in heel Europa, kunnen beginnen met productielijnen opzetten. Dan kan de productie wereldwijd snel toenemen. Een coalitie van honderd landen bij de Wereldhandelsorganisatie steunt die eis. Ook het Europees burgerinitiatief #NoProfitOnPandemic roept de Europese Commissie op om die weg in te slaan.