Vakbondsoproep voor nationale staking op 13/2: PVDA steunt strijd voor sociale zuurstof

Na de scholieren die elke week stakingen organiseren voor het klimaat, breidt de sociale onvrede zich uit naar de werkende bevolking. Die is de arrogantie van werkgevers en regering beu. De vakbonden roepen op tot een nationale staking op 13 februari.

dinsdag 22 januari 2019

Voor lonen die vrij kunnen stijgen

De gesprekken tussen werkgevers en vakbonden over het interprofessioneel akkoord (IPA) dat de maximale loonstijging voor de komende twee jaar vastlegt, zijn onderbroken. Terwijl alle internationale studies aantonen dat de lonen in ons land te lijden hebben onder het regeringsbeleid, willen werkgevers en overheid dat de lonen de komende twee jaar maximaal 0,8% stijgen. Peanuts. Tegelijkertijd swingen de winsten (de netto-exploitatieoverschotten) de pan uit en doorbeken ze voor het eerst de grens van 100 miljard euro.

Op 18 januari had PVDA-voorzitter Peter Mertens het erover in zijn nieuwjaarstoespraak: “Als de patroons vandaag zeggen dat er maar marge is voor een loonopslag van 0,8%, is dat provocatorisch. De winsten gaan door het dak, er worden torenhoge dividenden uitbetaald, en het management verdient tonnen geld. Dat noemen liberalen als mevrouw Rutten dan ‘vrijheid’. Maar als het over loonsverhogingen gaat, dan mag het volgens de liberalen ineens niet meer over ‘vrijheid’ gaan. Nee. Dan moet het geplafonneerd worden. Op een belachelijk niveau van 0,8 procent. Hou toch op! Wij willen dat de werknemers en hun vakbonden opnieuw vrij over loonsverhogingen kunnen onderhandelen. En als het niet zou mogen door die versleten wet uit 1996, dan moeten we die wet afschaffen. Jawel. Natuurlijk.”

Voor echt werkbaar werk

Werkgevers en overheid willen de lonen helemaal vergrendelen. Bovendien maken ze het leven op de werkvloer onmogelijk. De werkgevers willen nieuwe regels voor overwerk opleggen om van de 45-urenweek de norm te maken! En de regering maakt een einde aan het systeem van tijdkrediet op 55 jaar en zet de aanval in op het brugpensioen op 58 jaar voor zware beroepen. Dat alles maakt het werk onhoudbaar. De werknemers en hun vakbonden aanvaarden het niet dat ze steeds harder en langer moeten werken voor een loon waar ze niet meer mee rondkomen, terwijl de aandeelhouders hun zakken blijven vullen.

De PVDA zal op 13 februari dan ook aan de zijde staan van de werknemers en hun vakbonden. Want om dit beleid – dat zowel de natuur, onze lonen als het hele land wurgt – om te keren, hebben we de zuurstof van de mobilisatie van onderaf nodig

Kom op voor je pensioen