Vandaag is het #Graaidag: na 5 werkdagen verdient CEO evenveel als een werknemer op een heel jaar

Elk jaar berekent de PVDA de datum van #Graaidag, de dag waarop de CEO van een Bel-20-bedrijf evenveel heeft verdiend als een doorsnee werkne(e)m(st)er op een heel jaar tijd. In 2021 valt #Graaidag op 8 januari, een dag vroeger dan vorig jaar. Op amper vijf werkdagen verdient een CEO dus evenveel als een werkne(e)m(st)er op een heel jaar.

vrijdag 8 januari 2021

Om #Graaidag te bepalen baseert de studiedienst van de PVDA zich op cijfers van de Vlerick Business School over de lonen van CEO’s. Het mediaanloon van een CEO van een Bel-20-bedrijf ligt nu op 2.384.622 euro. Dat is meer dan 51 keer zoveel als het doorsnee jaarloon van de werkende klasse.

Bovendien blijkt dat tussen 2018 en 2019 de totale vergoeding van managers met maar liefst 15,5% steeg. Die stijging steekt schril af tegen de realiteit van de loontrekkenden. Voor hen is loonstijging ondertussen zo goed als verboden. Werkne(e)m(st)er hadden slechts recht op een indexering en eventueel een kleine verhoging binnen de wettelijk toegelaten loonmarge (1,1%).

“Binnenkort onderhandelen de sociale partners over de marge voor loonsverhogingen. Het VBO noemt looneisen ‘onverantwoord’. Over de buitensporige bonussen en aandelenpakketten voor CEO’s geen woord”

“Er zijn duidelijk twee maten en twee gewichten in ons land”, reageert PVDA-voorzitter Peter Mertens. “Het inkomen van de CEO’s mag grenzeloos aandikken, maar voor de gewone lonen zijn er strikte limieten. Een paar cent per uur extra afdwingen is soms zelfs strafbaar. De CEO’s heffen ondertussen vrolijk het glas met de premier op het nieuwe jaar. Na een week verdienen zij evenveel als een gemiddelde werkne(e)m(st)er op een heel jaar.”

“Binnenkort onderhandelen de sociale partners opnieuw over de marge voor loonsverhogingen”, gaat Mertens verder. “Pieter Timmermans, voorzitter van het VBO, vindt dat er ‘praktisch geen marge’ is en noemt looneisen ‘onverantwoord’. Over de buitensporige bonussen en aandelenpakketten voor CEO’s bij de patronale organisatie geen woord.”

“Maar niet de lonen zijn het probleem, mijnheer Timmermans. Ze zijn juist de oplossing”, aldus Peter Mertens. “De huishoudens zijn een van de motoren van de economie. Als de lonen geblokkeerd blijven, geven zij minder uit. Loonsverhogingen geven juist zuurstof aan de economie.”

De helden van de coronacrisis verdienen opslag

“Een debat over deze toenemende loonspanning is meer dan ooit aan de orde. De helden van de strijd tegen corona staan onderaan de loonladder en dat terwijl zij de samenleving draaiende houden. Zij mogen niet vergeten worden. Zij hebben recht op een serieuze loonsverhoging”, stelt Peter Mertens.

“Laten we een voorbeeld nemen aan de zorgsector. Zij dwongen een loonsverhoging af en meer dan een miljard aan structurele middelen. Dik verdiend. De werkende klasse verdient een fikse opslag. Wij vragen de afschaffing van de loonblokkeringswet van 1996, die een maximale marge voor loonsverhoging oplegt en wij eisen de optrekking van het minimumloon naar 14 euro per uur. De sociaaldemocratische partijen beloofden dat plechtig voor de verkiezingen. Zullen dat ook loze beloftes blijken?”, vraagt Peter Mertens zich af.

Cijfers:
Mediaanloon in België: 3.361 euro bruto per maand (bron: Statbel). Per jaar bruto 46.785 euro (maal 13,92).
Mediaanloon van een CEO van een Bel-20-bedrijf: 2.384.622 euro (bron: Vlerick Business School, Executive Remuneration Research Centre).