Vertrek CEO Van Avermaet moet sociale omslag bij bpost inleiden

PVDA wil dat minister Petra De Sutter dinsdag in de Kamercommissie tekst en uitleg geeft bij het ontslag van bpost-topman Van Avermaet. “Wij willen weten of Van Avermaet aanspraak maakt op een gouden parachute van 500.000 euro ontslagpremie. Dat zou een slag in het gezicht zijn van de werknemers van bpost, die al maanden kunnen fluiten naar loonsverhogingen”, zegt PVDA-volksvertegenwoordigster Maria Vindevoghel.

maandag 15 maart 2021

Vertrek CEO Van Avermaet moet sociale omslag bij bpost inleiden

De linkse partij vermoedt dat het ontslag vooral ingegeven is door de teleurstellende beursresultaten. “Wij moeten dit moment aangrijpen om een fundamenteel debat te houden over de rol van bpost als publieke dienst. Dat moet gaan over betere dienstverlening voor de bevolking en betere arbeidsvoorwaarden voor de werknemers, niet over beursresultaten en dividenden.”

De raad van bestuur van bpost schoof de CEO aan de kant nadat de federale regering in een brief zijn ontslag had geëist. PVDA stelde onder voormalig minister De Backer (Open VLD) al kritische vragen over het functioneren van Van Avermaet. Vindevoghel juicht het ontslag toe maar vreest dat het vooral een signaal is naar de aandeelhouders om de dalende koers tegen te gaan. “Dat voorspelt weinig goeds voor de beslissingen die een nieuwe CEO dreigt te nemen rond de arbeidsvoorwaarden van de werknemers, maar ook op het vlak van dienstverlening naar de bevolking. We moeten dit ontslag aangrijpen om bpost heruit te vinden als openbare dienst. Zowel de klanten als de werknemers maar ook de politiek hebben baat bij zo’n sociale omslag.”

“Wij krijgen tientallen berichten van werknemers die zich in het afgelopen jaar voor een mager loon dubbel hebben geplooid. Zij verdienen opslag en betere voorwaarden”, gaat Vindevoghel verder. “Het vertrek van Van Avermaet moet het begin zijn van een nieuw, socialer beleid. Maar tenzij de werknemers op tafel kloppen, vrees ik dat vooral herstructureringen voor de deur staan.”

“Dinsdag zouden we in de Kamer tijdens een hoorzitting met meneer Van Avermaet de confrontatie aangaan met zijn functioneren en zijn beleid. We vragen dat deze hoorzitting kan doorgaan met minister van overheidsbedrijven Petra De Sutter en met François Cornelis, voorzitter van de raad van bestuur en CEO ad interim”, aldus Vindevoghel.

Voor PVDA moeten de minister en interim-CEO duidelijkheid scheppen over de situatie. Zo wil Vindevoghel weten of Van Avermaet een gouden parachute krijgt en hoe de Raad van Bestuur de zoektocht naar een nieuwe CEO zal aanpakken. “Bpost telt 36.000 werknemers, men moet toch in staat zijn om intern een geschikte kandidaat te vinden, zonder honderdduizenden euro te spenderen aan headhunters? Waarom laten we de sociale partners van bpost niet een kandidaat naar voor schuiven”, besluit Vindevoghel.