Vijf artikels om te begrijpen wat er gebeurt in Palestina

Een selectie van artikels van Solidair, het magazine van de PVDA, om inzicht te krijgen in de explosie van geweld vandaag in Palestina.

maandag 17 mei 2021

Vijf artikels om te begrijpen wat er gebeurt in Palestina

1. De akkoorden van Sykes-Picot : hoe het Midden-Oosten in de chaos werd gestort

Terwijl de Eerste Wereldoorlog volop woedt, denken de Fransen en Engelsen al aan wat er na de oorlog komt. Twee diplomaten, Mark Sykes en François Georges-Picot, werken aan een project dat beide grootmachten nauw aan het hart ligt : de verdeling van het Midden-Oosten. Groot-Brittannië eigent zich Palestina toe en opent de weg naar een toekomstige joodse staat.

2. Honderd jaar kolonisatie van Palestina, in de schaduw van lord Balfour

Op 2 november 1917 schrijft Arthur Balfour, Brits minister van Buitenlandse Zaken, een brief aan de Zionistische Federatie, waarin hij de steun van zijn regering toezegt voor de oprichting van een joodse thuishaven in Palestina. Deze brief ligt aan de basis van de kolonisatie van Palestina, die tot vandaag doorgaat.

3. De Nakba : nachtmerrie en verzet van de Palestijnen

Op 15 mei wordt de Nakba (catastrofe) herdacht. Deze benaming duidt op de gevolgen voor de Palestijnen van de nederlaag die de Arabische legers in 1948 leden tegen de zionistische troepen. Het belangrijkste daarvan is de verdrijving van bijna 750.000 mensen uit de door Israël veroverde gebieden.

Lees hier het artikel

4. Omar Barghouti : “Als er ooit een moment was voor een boycot van Israël, dan is het nu”

Omar Barghouti is de oprichter van de Palestijnse campagne Boycott, Desinvest, Sanctions (BDS). “Geen enkele extreemrechtse Israëlische regering, ook al heeft ze de blinde steun van de racistische en zelfs fascistische krachten in de VS en Europa, zal ons streven naar vrijheid, rechtvaardigheid en gelijkheid ooit laten doven.”

Lees hier het artikel

5. Eyal Sivan : “De culturele boycot van Israël is legitiem”

Eyal Sivan is een Israëlische filmmaker die gekend is om zijn pro-Palestijnse standpunten. Wat hem de nodige moeilijkheden oplevert. Op ManiFiesta 2018 spraken we met hem over de boycot van zijn land, die hij actief steunt.

Aanrader

Palestina: geschiedenis van een kolonisatie

Vertrekkend van Balfour wandelt Lucas Catherine doorheen de geschiedenis van de kolonisatie van Palestina. Geen droge analyse maar de feiten, verhalen en gebeurtenissen die ertoe doen, geïllustreerd met foto’s en kaarten. Nu verkrijgbaar aan 50%.