Vivaldi schrapt meer dan 5.000 federale banen tegen 2024

De federale regering wil meer dan 5.000 jobs schrappen tegen 2024. Dat berekende de studiedienst van de PVDA, gebaseerd op de federale budgetten voor personeelskosten in 2020 en 2021. De cijfers werden gegeven door het Rekenhof.

woensdag 25 november 2020

Vivaldi schrapt meer dan 5.000 federale banen tegen 2024

Lees hier de volledige studie

“5.000 jobs, dat is het equivalent van twee keer de sluiting van de Caterpillarfabriek bij Charleroi. Alleen is in dit geval de Staat de werkgever”, reageert Raoul Hedebouw, nationale woordvoerder van de PVDA. “Dit is onbegrijpelijk en niet te rechtvaardigen. De regering wilde toch een werkgelegenheidspercentage van 80% bereiken? En dan 5.000 federale jobs schrappen? Is dit de "terugkeer van het hart" die Paul Magnette heeft beloofd? Vier op de zeven partijen uit de regering noemen zich links. Hoe kunnen ze dit dan aanvaarden?”

Alleen al in 2021 zal Vivaldi 760 jobs vernietigen. “En het is niet enkel een kwestie van banenverlies. De openbare diensten worden hiermee uitgekleed. Voor de minder bedeelden zijn die, samen met de sociale zekerheid, cruciaal. De covid-crisis toont net aan dat deze diensten de enige serieuze hulp zijn bij een ramp zoals de pandemie die nu over het land raast”, voegt Hedebouw toe.

Jobs zoals deze die nu verloren gaan, spijzen de kas van de sociale zekerheid. Ze creëren koopkracht. Ze spelen een bewezen rol bij het herstel van de economie, in tegenstelling tot de giften aan de grote bedrijven, die enkel de CEO’s en aandeelhouders helpen. Als banen scheppen de sleutel tot herstel is, is banen schrappen een bedreiging voor het herstel, of het nu gaat om jobs in de privé of in de publieke sector.