Vivaldi stemt tegen het opheffen van de patenten

De Vivaldi-regering stemde vandaag tegen het voorstel van de PVDA om de patenten op de coronavaccins op te heffen. In december vorig jaar lag de resolutie van de linkse partij al eerder ter stemming voor, maar toen verlieten de parlementsleden van de regering de Kamercommissie. “Het is werkelijk onbegrijpelijk dat alle Vivaldi-partijen, ook de linkse, zwichten onder de druk van de farmalobby”, reageert Sofie Merckx, federaal fractievoorzitster van de PVDA en huisarts. “Vandaag staan duizenden activisten, wetenschappers en syndicalisten wereldwijd op om een vuist te maken tegen de farma-monopolies. Ik betreur de keuze van de regeringspartijen, want de huidige vaccinatie-ongelijkheid vormt een ideale voedingsbodem voor nóg nieuwe varianten.”

dinsdag 22 februari 2022

Sofie Merckx in de Kamer.

De PVDA had het voorstel eerder al vijf keer voorgelegd. “Telkens verschuilden de regeringspartijen zich achter onhoudbare uitvluchten, vandaag hebben ze kleur bekend”, zegt Sofie Merckx. “Verschillende partijen gaven aan dat ze vóór het opheffen van de patenten zijn: het Europees parlement, met de linkse en groene partijen, stemde voor het voorstel. In de Belgische regering gaven Vooruit, de PS, Groen en Ecolo hun steun aan het opheffen van de patenten. Ook CD&V-voorzitter Joachim Coens is voorstander. Dat zijn vijf partijen die het voorstel steunen, maar toch is de lobby van Big Pharma in ons land doorslaggevend. Die herhaalt al maandenlang het riedeltje dat niet de patenten maar de productiecapaciteit het probleem is. Artsen zonder Grenzen maakte al brandhout van dat argument. Zij publiceerde een lijst van meer dan 100 bedrijven in Afrika, Azië en Latijns-Amerika die de capaciteit hebben om mRNA-vaccins te produceren.”

De huidige vaccinatieongelijkheid is schrijnend. Driekwart van de 11 miljard geproduceerde vaccins gingen naar de rijke landen, terwijl de lage inkomenslanden een vaccinatiegraad hebben van minder dan 10%. De Wereldgezondheidsorganisatie veroordeelt de houding van de westerse landen, die de pandemie verlengt. “De regering verdedigt het liefdadigheidsmodel van Covax, maar dat is een doekje voor het bloeden. Veel van de gedoneerde vaccins zijn net niet over tijd en dus onbruikbaar. Burundi kon bijvoorbeeld maar 1% van de vaccins die het ontving effectief gebruiken”, stelt Merckx.

De fractievoorzitster betreurt ten slotte de houding van Vooruit, die tot voor kort nog pleitten voor het opheffen van de patenten. “Vooruit heeft de strijd blijkbaar opgegeven en noemt de kwestie een ‘symbooldossier’. Dat is bijzonder jammer. De replica van het Moderna-vaccin is geen alternatief voor het opheffen van de patenten. De president van Zuid-Afrika stelde recent nog dat ‘regeringen die menen dat het vaccin voor iedereen toegankelijk moet zijn, het opheffen van de patenten moeten steunen’. Duizenden activisten staan wereldwijd op om een vuist te maken tegen Big Pharma, zodat gezondheid boven winst komt te staan. Met de PVDA blijven we die strijd steunen.”