Vivaldi zet liberaal beleid verder: “Hier hebben mensen niet voor gestemd”

“Dit is gewoon hetzelfde beleid als de vorige regering”, zegt PVDA-voorzitter Peter Mertens in een eerste reactie op het Vivaldi-akkoord. “De liberalen drukken hun stempel: er komt géén miljonairstaks, de pensioenleeftijd blijft op 67 jaar, ondanks alle beloftes, en de lonen blijven geblokkeerd. Daarvoor hebben mensen op 26 mei niet gestemd.” De PVDA belooft een forse, linkse oppositie, in het parlement en op straat.

woensdag 30 september 2020

Vivaldi zet liberaal beleid verder: “Hier hebben mensen niet voor gestemd”

PVDA-voorzitter Peter Mertens ziet in het regeerakkoord van de Vivaldi-partijen vooral een grote continuïteit met het liberale beleid van de regering Michel. “De politiek van de Zweedse regering wordt gewoon verdergezet. De progressieve partijen hadden nochtans beloofd om een vermogensbelasting in te voeren en de pensioenleeftijd te verlagen naar 65 jaar. Nog voor de Vivaldi-ministers de eed hebben afgelegd, zijn die verkiezingsbeloftes al gebroken.”

Dat er geen miljonairstaks komt, is voor Mertens onaanvaardbaar. “De sociale ongelijkheid in ons land is groter dan ooit. Maar de liberalen halen hun slag thuis: er komt géén miljonairstaks. De werkende klasse die ons land doet draaien, zal opnieuw de rekening betalen. Wij zullen ons daar hard tegen verzetten, in het parlement en op straat.”

Het minimumpensioen van 1500 euro, een speerpunt van de PVDA in de verkiezingscampagne, zou in het regeerakkoord staan. “Het resultaat van vier jaar volgehouden campagne”, benadrukt Mertens. “Maar de strijd is nog niet gestreden. Er blijven grote vragen over het precieze bedrag, over de timing en de financiering. Bovendien komen twee op drie mensen niet in aanmerking omdat ze geen 45 jaar loopbaan kunnen voorleggen. Wij willen 1.500 euro netto, nu en voor iedereen.”

“Na bijna 500 dagen politiek stratego en slecht theater krijgen we uiteindelijk grotendeels hetzelfde liberale beleid als de regering Michel, die door de kiezer op 26 mei nochtans hard werd afgestraft. Blijkbaar hebben de klassieke partijen dat signaal nog altijd niet begrepen. Hier hebben de mensen niet voor gestemd”, besluit Mertens, die een “sterke en sociale linkse oppositie belooft, in het noorden en het zuiden van dit land, in het parlement en op straat.