Vlaams Parlement weigert PVDA-voorstel halvering ministerlonen te bespreken

De PVDA stelt voor dat de lonen van ministers en parlementsleden gehalveerd worden. “Deze regering wil op allerlei domeinen keihard besparen vanaf 1 januari, maar over de eigen lonen willen ze niet discussiëren”, zegt PVDA-fractieleider Jos D’Haese. ‘Dan moeten ze de daad bij het woord voeren en ook op zichzelf besparen”. Enkel de PVDA-fractie ging akkoord om de besparingen op de lonen van politici door te voeren. Sp.a en Groen onthielden zich, alle rechtse partijen stemden tegen. “Iedereen moet besparen, maar zelf blijft de regering Jambon meer dan 10.000 euro in de maand verdienen”.

woensdag 18 december 2019

Vlaams Parlement weigert PVDA-voorstel halvering ministerlonen te bespreken

Met spoed legde de PVDA vandaag in het Vlaams Parlement een voorstel op tafel om de lonen van de parlementairen te beperken tot maximaal tweemaal het mediaan inkomen, en voor de ministers het loon te halveren. “Vandaag verdienen parlementairen 6.000 euro netto per maand en bij ministers loopt dat op tot meer dan 10.000 euro netto per maand. Hoe kunnen we aanvaarden dat volksvertegenwoordigers en ministers zo vet betaald worden, terwijl ze aan de bevolking onophoudelijk vragen om de toevloed aan besparingen te aanvaarden?” zegt Jos D’Haese.

“Als het over de besparingen op sociaal werk, cultuur, middenveld, onderwijs of mobiliteit gaat, kan het voor deze regering niet snel genoeg gaan, maar als wij voorstellen om op de lonen van de politici te besparen is er “nog debat nodig” en mogen we niet “holderdebolder” te werk gaan”, aldus D’Haese. “Van een subsidieslurf gesproken”. De PVDA vindt het onbegrijpelijk dat het parlement niet over de besparingen op politici wil bespreken. “Mensen zijn het terecht beu dat politici in een ivoren toren leven, ver weg van de leefwereld van de gewone mensen”, gaat D’Haese verder. “Annick De Ridder van N-VA verscheurde zelfs ostentatief ons voorstel toen we het voorstelden”, zegt D’Haese.

Uiteindelijk stemde enkel de PVDA voor het bespreken van het voorstel om te besparen op politici. N-VA, Vlaams Belang, Open VLD en CD&V stemden meteen tegen. “In dit parlement mag van de rechtse partijen zelfs niet gesproken worden over hun lonen”, aldus D’Haese. “Het is duidelijk dat dit politiek establishment de voeling met de leefwereld van de modale mensen helemaal kwijt is”, besluit D’Haese.