Vluchtelingen: Europese Unie gooit olie op een vuur dat ze zelf heeft aangestoken

De afgelopen dagen doen in de media afschuwelijke beelden de ronde: mensen die hun land ontvlucht zijn en worden aangevallen, voor dood achtergelaten of weggejaagd door de Griekse autoriteiten. De rol van de Europese Unie is minder zichtbaar, maar even schandalig.

vrijdag 6 maart 2020

Maandag is bij het Griekse eiland Lesbos een kleine jongen verdronken. Hij was op weg naar Europa, op de vlucht voor de oorlog die zijn land in puin legt. Bij gebrek aan een legale route, probeerde hij Europa te bereiken over zee, in een klein bootje.

Beelden die op sociale media de ronde doen tonen hoe de Griekse kustwacht op volle zee vluchtelingen met geweld wegjaagt. Je kunt er zien hoe de kustwacht op kleine opblaasbootjes af vaart om de vluchtelingen te raken, of zelfs met scherp te schieten. Dat is een flagrante schending van internationale verdragen en mensenrechten.

Griekenland, het “schild” van Europa, volgens extreemrechts … en volgens de Europese Unie

De Europese Unie ziet het geweld tegen vluchtelingen door de vingers. De top van de Europese Unie gingen onlangs naar Griekenland: Charles Michel (voorzitter van de Europese Raad), Ursula von der Leyen (voorzitter van de Europese Commissie) en David Sassoli (voorzitter van het Europees Parlement). Nadat ze op de foto waren gegaan met de ordediensten, spraken ze met oorlogsretoriek hun steun uit voor deze grove schending van het recht op asiel.

Griekenland zou het “schild” van Europa zijn, aldus von der Leyen. Daarmee hanteert de Commissievoorzitster dezelfde woordenschat als extreemrechts, dat wil doen uitschijnen dat vluchtelingen eigenlijk een bloeddorstig leger vormen dat klaarstaat om Europa te overspoelen. Op die manier moedigt ze ook de extreemrechtse milities aan die in de straten van het Griekse dorp Moria gewelddadige aanvallen uitvoeren op buitenlanders en linkse activisten.

Pak de oorzaken aan

Vluchtelingen zijn het slachtoffer van een cynisch machtsspel tussen de Europese Unie en de Turkse president Erdogan, die de vluchtelingen als onderhandelingsinstrument gebruikt. De Europese Unie weigert Syrische vluchtelingen op te vangen en op een solidaire manier te spreiden over de lidstaten. Ze schendt het grondrecht van ieder mens op asiel. Ze laat Griekenland en Bulgarije aan hun lot overbij het opvangen van vluchtelingen.
Nochtans weet de Europese Unie goed genoeg dat er voor menswaardige opvang een Europese aanpak nodig is. Erger nog, ze betaalt Turkije om de vluchtelingen tegen te houden. Allemaal om geen mensen in nood te moeten opvangen.

En dat terwijl de vluchtelingen vluchten uit landen en regio’s die in puin gelegd worden door interventies van de Verenigde Staten, Europese landen of hun bondgenoten. Er zijn nog altijd westerse troepen aanwezig in Irak, Syrië, Libië en Afghanistan. Dezelfde traditionele partijen die voor de bezetting en bombardementen van deze landen gestemd hebben, willen vandaag het vuur openen op wie de chaos ontvlucht. Wat een schijnheiligheid! Ze destabiliseren een land en weigeren dan om mensen op te vangen die de chaos ontvluchten. Ze laten hun multinationals de grondstoffen van die landen plunderen, maar ze schieten met scherp op vluchtelingen. Ze orkestreren staatsgrepen en steunen de Saoedische dictatuur, maar schorten het recht op asiel op.

De Europese regeringen, zowel rechts als links, zaaien chaos en sluiten de ogen voor de gevolgen. Voor een echte oplossing voor de vluchtelingen, hebben we een Europees plan nodig dat het asielrecht respecteert. Maar ook en vooral moeten we eindelijk iets doen aan de oorzaken die maken dat mensen van huis wegvluchten.