VRT en middenveld geven ‘Vuurwerk’ tegen regering-Jambon

Donderdag 5 december kwamen in Brussel duizenden mensen op straat. Buschauffeurs en acteurs, verpleegkundigen en studenten, sociaal werkers, artiesten en mensen van de vakbond … Ze gaven een duidelijk protestsignaal tegen de Vlaamse regering van Jan Jambon (N-VA).

donderdag 5 december 2019

VRT en middenveld geven ‘Vuurwerk’ tegen regering-Jambon

Even voor 15 uur kwamen werknemers en sympathisanten van de VRT samen aan de ingang van de openbare omroep. Met een 500-tal trokken ze in stoet naar het Martelaarsplein, hartje Brussel, naar de zetel van de Vlaamse regering.

De VRT wordt bedreigd door een besparingsoperatie van tot 44 miljoen euro. De VRT ligt ook ideologisch onder vuur van de Vlaamse regering onder leiding van N-VA. Die partij wil elke kritische stem binnen de VRT monddood maken en de openbare omroep gebruiken om haar nationalistische ideologie te verspreiden.

Maar het personeel laat zich niet doen. De VRT-werknemers waren trouwens de eersten die opriepen tot deze actiedag. (zie artikel “VRT-personeel wil een sterke openbare omroep en voert actie op 5 december”)

Toen ze op het Martelaarsplein aankwamen, werd de VRT-stoet al opgewacht door een grote menigte mensen uit het middenveld. Sociale organisaties, de cultuursector, vakbonden, ngo’s … beslisten om samen met de VRT actie te voeren en riepen op om – onder de noemer ‘Vuurwerk’ – in opstand te komen tegen de Vlaamse regering.

Jambon beet al eens in het zand, dat kan opnieuw

Net als bij de acties van de voorbije weken was de PVDA ook vandaag aanwezig om de actie te ondersteunen. De Vlaamse volksvertegenwoordigers van de PVDA zullen ook opnieuw de eisen van de betogers vertolken in het parlement.

PVDA-voorzitter Peter Mertens stelde vast dat drie dingen al deze mensen verbinden.

Eén. Investeringen. “Besparen werkt niet. Nergens in Europa. Het is tijd om te investeren. Investeren in kunst. Investeren in sterke openbare diensten. Investeren in De Lijn. Investeren in onderwijs, in de VRT.”

Twee. Eenheid. “Mensen tegen elkaar opzetten helpt niet. Mensen zijn hier samen uit verschillende sectoren. Zij willen geen gesplitst land, zij willen geen Vlaams-nationalistische canons, zij willen eenheid en solidariteit.”

Drie. Inspraak. “De regering-Jambon wil jongeren, kunstenaars, vakbonden en kritische middenveldorganisaties monddood maken. Wie zijn of haar mond roert dreigt subsidies te verliezen. Dat is geen democratie. Dat is een autocratie. Mensen gaan in verzet en roeren zich.”

PVDA-fractieleider in het Vlaams Parlement Jos D’Haese was er ook bij: “Solidariteit, dat is vechten voor iemand die je niet kent. Dat zijn die van De Lijn die vechten voor die van de VRT. De acteurs die vechten voor een kritisch middenveld. De sociaal werkers die opkomen voor de thuisverplegers.
Het is die solidariteit die mij zo opvalt in deze beweging tegen de regering Jambon. Binnen sectoren en over beroepen heen. Het samen vechten voor een samenleving waar mens en planeet voorgaan op winst en markt. Waar solidariteit en samenwerking de dans bepalen, niet het eigen gelijk en de drang om te verdelen.

Als Jambon een warm Vlaanderen wil, had hij vanavond eens uit het venster moeten kijken en een voorbeeld moeten nemen aan de duizenden en duizenden die daar van zich lieten horen. Samen hebben we al voor elkaar gekregen dat het middenveld haar mond kan blijven open trekken. Samen kunnen we deze regering doen plooien.

Hand in hand, schouder aan schouder. Dat is wat solidariteit betekent. En dus zetten we door: op 19 december wil de regering haar begroting stemmen. Dat gaan we toch niet zo maar laten gebeuren?”

Lees ook Van buschauffeur tot kunstenaar: één front tegen regering Jambon.

Bekijk onze foto's.