"We moeten werken aan een klimaat waar je jezelf kan zijn"

De lingeriepost van Theo Francken op Facebook toont nog eens aan hoe N-VA echt staat tegenover holebi’s en transgenders, maar ook over hoe zij de maatschappij zien: mannen moeten mannelijk zijn, schmink en een sacoche horen daar niet bij. Voor de PVDA hoef je niet in een hokje te zitten, om erbij te horen.

maandag 27 augustus 2018

“Het voorval maakt duidelijk dat de N-VA lak heeft aan een inclusieve maatschappij waarin je jezelf kan zijn” zegt Ben Van Duppen, woordvoerder van Mix, de holebi- en transgender werkgroep van de PVDA. “Pas je niet in een van hun hokjes, dan hoor je hier niet thuis voor hen.”

De post van Francken is een slag in het gezicht van de holebi- en transgenderorganisaties die zich dag in, dag uit inzetten om dit soort denken uit de maatschappij te krijgen. “Iedereen die niet in het hokje past van de stereotiepe man of vrouw wordt beledigd en gemarginaliseerd. Je verdeelt de wereld hiermee in ‘normale’ en ‘’abnormale’ mensen. Dat is niet het wereldbeeld waar wij voor staan”, zegt Jeroen Borghs van çavaria, de Vlaamse koepel van holebi- en transgenderorganisaties in een persbericht.

De uitspraken van Francken scheppen een klimaat waarin mensen zich niet durven te uiten hoe ze willen. Wel jong, niet hetero reageert op facebook dat ze ieder jaar op hun kampen merken hoe verstikkend dit klimaat is voor jongeren en hoe sterk ze “openbloeien eens ze een plek vinden waar ze mogen spelen met wat mannelijk en wat vrouwelijk is”.

“In plaats van op te leggen hoe je jezelf moet kleden, gedragen en voelen, moeten we werken aan een klimaat waar je jezelf kan zijn en dat begint vaak op school,” gaat Van Duppen verder. “Daarom stellen wij met de PVDA voor om op iedere middelbare school een scholierenorganisatie op te richten waarin de jongeren zelf opkomen tegen holebifobie en transfobie en van hun school en buurt een plek kunnen maken waar het veilig is om jezelf te zijn.” Dit is 1 van de vele voorstellen van het regenboogprogramma van de PVDA waarmee ze op 14 oktober naar de kiezer trekt.