Ziekenhuisfinanciering: PVDA stelt vijfjarig gewaarborgd budget voor om focus te verplaatsen naar gezonde burgers en tevreden zorgwerkers

Acht op de tien ziekenhuizen bouwt zorg af door personeelstekort. Bij de Kamer lopen de debatten verder rond de hervorming van ziekenhuisfinanciering. PVDA-fractieleidster Sofie Merckx trekt lessen uit de hoorzittingen van de laatste weken: “De sector loopt leeg van haar werkkrachten. De oorzaak? De ratrace naar ‘efficiëntie’. Meer van dat zal niks oplossen.” De linkse partij formuleert een voorstel om de ziekenhuizen anders te financieren: “Geef de ziekenhuizen vijf jaar lang een gewaarborgd budget en reken ze af op twee nieuwe doelstellingen: een gezondere bevolking en tevreden zorgwerkers.”

dinsdag 5 juli 2022

Morgen gaat op vraag van de PVDA de derde en laatste dag hoorzittingen door in de Kamercommissie Gezondheid. Op de werkvloer is het vijf over twaalf. Dagelijks verlaten ervaren zorgwerkers de sector. De hoofdproblemen? De hoge werkdruk en flexibiliteit. Na twee dagen hoorzittingen deelt Sofie Merckx haar bezorgdheid: “Deze problemen hebben alles te maken met hoe onze ziekenhuizen gefinancierd worden. Hoe meer prestaties, hoe meer geld. Hoe minder zorgpersoneel, hoe minder kosten. Zo loopt het nu. Met deze hervorming moeten we tot de kern van het probleem komen. Anders gaat er in ons land geen recht meer zijn om goed verzorgd te worden.”

Ziekenhuizen zijn vandaag elkaars concurrenten: voor meer geld, voor de bekendste artsen en de duurste machines. De linkse partij schuift drie voorstellen naar voor om ziekenhuisfinanciering over een andere boeg te gooien. “Ten eerste, geef de ziekenhuizen tijd met een gewaarborgd budget om op de belangrijkste doelen te focussen: een gezondere bevolking en tevreden werknemers. Laat ze zich daar binnen vijf jaar over verantwoorden”, legt Sofie Merckx uit. “Twee, geef de artsen een goed loon. Zo stappen we ook af van de prestatiefinanciering. Drie, stop met het verkorten van ligdagen zolang er te weinig personeel is. Zo kunnen we het recht op gezondheid weer centraal stellen.”

In het hervormingsplan van minister Vandenbroucke (Vooruit) komen de woorden ‘zorgpersoneel’ en ‘werkdruk’ niet voor. “Tijdens de eerste hoorzittingen duurde het meer dan een uur voor het woord ‘zorgpersoneel’ een eerste keer viel. En dan nog was het beschouwd als een bijkomend probleem. Daarom is het belangrijk dat de vakbonden en de mutualiteiten gehoord worden op deze derde dag van de hoorzittingen”, getuigt de fractieleidster.