.

Ook tijdens de coronacrisis toont Cuba zich van zijn meest solidaire kant. Het Caraïbische eiland stuurde 50 gezondheidswerkers naar het zwaar getroffen Italië. Toch kreunt Cuba onder de zware blokkade van de VS. Stuur de Cubanen jouw solidariteitsboodschap.

Geef ‘Zuurstof voor Cuba’. Dat is de naam van de nieuwe campagne van het collectief “Coördinatie voor de opheffing van de blokkade tegen Cuba”, waar ook de PVDA deel van uitmaakt.

Nu het coronavirus het eiland heeft bereikt, is de naam van de campagne meer dan symbolisch. Op 11 april liet het Cubaans ministerie van Gezondheid weten dat twee vaste leveranciers van beademingstoestellen hun contracten met Cuba hebben opgezegd. De reden: zij werden opgekocht door het Amerikaanse bedrijf Vyaire Medical Inc. en vallen nu onder de Amerikaanse blokkadewetten, waardoor zij geen handel meer mogen doen met Cuba. VS-President Trump toont zijn cynische kant en negeert de internationale oproepen om in deze coronacrisis de blokkade op te heffen of te versoepelen.

Deze pandemie zet Cuba nog meer onder druk. Met de verstrengde maatregelen legt de Amerikaanse regering een wurggreep op de economie van het land. Olietankers die petroleum leveren aan Cuba hangen boetes boven het hoofd. Daardoor is de olietoevoer aan Cuba met de helft verminderd. Als gevolg draaien bedrijven er op halve kracht en ontstaan er transportproblemen. Op de markten en in de winkels ontstaat schaarste.

In deze campagne krijgen de Cubanen het woord. Zij vertellen hoe de blokkade hen treft, persoonlijk en op het werk. Geef hun je steun, en schrijf je solidariteitsboodschap op de website stopdeblokkade.be. Je boodschap wordt dan naar Cuba gestuurd.

Bekijk hieronder de video “Cuba exporteert solidariteit”

1 reactie

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Anton Schiffman
    heeft gereageerd 2020-05-17 17:52:17 +0200
    Met het bewieroken van een dictatuur (waarbij de gebroeders Castro ‘voor het leven’ aan het roer stonden) bereikt de PVDA alleen maar dat kiezers de partij blijven wantrouwen. Het heeft er alle schijn van dat de PVDA, mocht ze het vertrouwen van de kiezers krijgen, een ‘volksdemocratie’ zal willen vestigen. Op goede zaken die uit Cuba komen mag men het rustig hebben. Maar door Cuba kritiekloos te behandelen, zoals we hier kunnen lezen, maakt de PVDA zichzelf niet echt geloofwaardig als democratische partij.

We hebben jouw steun nodig