PVDA-voorstel tegen farmabanditisme in Kamercommissie

De PVDA dient een wetsvoorstel in om dwanglicenties toe te passen op te dure geneesmiddelen.

dinsdag 5 februari 2019

PVDA-voorstel tegen farmabanditisme in Kamercommissie

“Als ons voorstel goedgekeurd wordt, kan de minister het monopolie van een farmabedrijf doorbreken. Niet alleen wanneer de volksgezondheid in gevaar is, maar ook als de prijzen buitensporig hoog zijn. Zo roepen we de plundering van onze ziekteverzekering een halt toe”, zegt PVDA-voorzitter Peter Mertens.

De PVDA lanceerde ook een petitie over dit wetsvoorstel en haalde ondertussen al meer dan 3.000 handtekeningen op.

Teken ook de petitie

Volgens de PVDA werd in de voorbije weken aangetoond dat de farmasector diepe gebreken kent. Er was het verhaal van de tien Belgische patiënten die al twee maanden zonder hun levensnoodzakelijke behandeling tegen CTX zitten, omdat de producent de prijs opdreef van 38 euro tot 12.750 euro. Er was het verhaal van Valentina, een vijfjarig meisje die de inzet werd van prijsonderhandelingen tussen de producent BioMarin en de overheid.

“Puur farma-banditisme”, aldus Mertens. “Big Farma is onze ziekteverzekering aan het leegplunderen. De prijzen voor geneesmiddelen swingen al jaren de pan uit. En de Minister van Volksgezondheid Maggie De Block? Die staat er bij en kijkt er naar. Ze spreekt schande van deze praktijken, maar onderneemt niets.”

Om deze praktijken een halt toeroepen diende de PVDA in het federaal parlement een wetsvoorstel in om dwanglicenties toe te passen.

Een aantal maanden geleden verdedigden ook organisaties als Dokters van de Wereld, Testaankoop en de Kom op tegen Kanker dwanglicenties nog als belangrijke maatregel om woekerprijzen van geneesmiddelen tegen te gaan. De PVDA hoopt dan ook dat de andere politieke partijen het PVDA-wetsvoorstel vandaag in de commissie mee zullen goedkeuren.

U vindt het PVDA-wetsvoorstel hier