PVDA-voorstel tegen farmabanditisme in Kamercommissie

Foto Solidair, Karina Brys

De PVDA dient een wetsvoorstel in om dwanglicenties toe te passen op te dure geneesmiddelen.

“Als ons voorstel goedgekeurd wordt, kan de minister het monopolie van een farmabedrijf doorbreken. Niet alleen wanneer de volksgezondheid in gevaar is, maar ook als de prijzen buitensporig hoog zijn. Zo roepen we de plundering van onze ziekteverzekering een halt toe”, zegt PVDA-voorzitter Peter Mertens.

De PVDA lanceerde ook een petitie over dit wetsvoorstel en haalde ondertussen al meer dan 3.000 handtekeningen op.

Volgens de PVDA werd in de voorbije weken aangetoond dat de farmasector diepe gebreken kent. Er was het verhaal van de tien Belgische patiënten die al twee maanden zonder hun levensnoodzakelijke behandeling tegen CTX zitten, omdat de producent de prijs opdreef van 38 euro tot 12.750 euro. Er was het verhaal van Valentina, een vijfjarig meisje die de inzet werd van prijsonderhandelingen tussen de producent BioMarin en de overheid.

“Puur farma-banditisme”, aldus Mertens. “Big Farma is onze ziekteverzekering aan het leegplunderen. De prijzen voor geneesmiddelen swingen al jaren de pan uit. En de Minister van Volksgezondheid Maggie De Block? Die staat er bij en kijkt er naar. Ze spreekt schande van deze praktijken, maar onderneemt niets.”

Om deze praktijken een halt toeroepen diende de PVDA in het federaal parlement een wetsvoorstel in om dwanglicenties toe te passen.

Een aantal maanden geleden verdedigden ook organisaties als Dokters van de Wereld, Testaankoop en de Kom op tegen Kanker dwanglicenties nog als belangrijke maatregel om woekerprijzen van geneesmiddelen tegen te gaan. De PVDA hoopt dan ook dat de andere politieke partijen het PVDA-wetsvoorstel vandaag in de commissie mee zullen goedkeuren.

U vindt het PVDA-wetsvoorstel hier

1 reactie

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Jean Festraets
    heeft gereageerd 2019-03-02 20:02:54 +0100
    Beste,
    Mensen met de laagste lonen € 1.200,00 netto per maand min E 600,00 huishuur = € 600,00 koopkracht per maand en te lage inkomsten /pensioenen € 1.100,00 – € 600,00 huishuur = €500,00 koopkracht of minder : kunnen zich meestal geen medicatie meer betalen, doch :
    daar trekken zich , op uitzondering van de PVDA/PTB na, zo goed als alle overige politiekers met € 5.800,00 per maand en Ministers met € 10.000,00 zich niets van aan, die denken alleen maar aan zich zelf , dat is een schande. Jean.F.

We hebben jouw steun nodig