Aflevering 6 van de jongerenmars voor het klimaat: net zo vastberaden, altijd groter

Voor de zesde week op rij kwamen duizenden jongeren uit het noorden en zuiden van het land op straat voor het klimaat. Een steeds grotere beweging die scholieren, studenten verenigt. Voor de eerste keer stapten ook werkende mensen mee op, opgeroepen door Workers for Climate.

donderdag 14 februari 2019

Met 15.000 betogers in Brussel en verschillende locale acties hebben de jongeren opnieuw bewezen dat ze niet opgeven. Hun vastberadenheid weerstaat elke poging tot intimidatie, elke aanval en alle fake news dat door de rechtse partijen wordt verspreid.

Na de nationale staking van woensdag die het hele land platlegde, heeft de regering duidelijk een fameuze doorn in de voet. De jongerenbeweging voor het klimaat heeft de fakkel overgenomen van de sociale beweging van de arbeiders. Voor het eerst zijn er ook bruggen gelegd. Leerlingen, soms nog jong, gingen gisteren langs bij stakingspiketten in verschillende steden in het land. Vandaag stapten werkers aan de zijde van de jongeren mee op voor het klimaat.

De boodschap van deze prille eenheid is duidelijk: de verantwoordelijken voor de gevaren die het klimaat bedreigen, zijn ook verantwoordelijk voor de bedreigingen die de werkende mensen treffen in hun loon en hun pensioen. Het zijn de grote multinationals die verantwoordelijk zijn voor het overgrote deel van de uitstoot en de wereld van de arbeid verpletteren om de winsthonger van de aandeelhouders te verzadigen.

In plaats van de klimaatfactuur altijd door te sturen naar de bevolking, moeten de vervuilende multinationals eindelijk hun deel doen. Laten we kiezen voor sociale oplossingen voor de klimaatopwarming, door elke CO2-taks te weigeren en bijvoorbeeld gratis openbaar vervoer te eisen.

“Onze beschaving wordt opgeofferd om een handvol mensen toe te laten enorme sommen geld te blijven verdienen. Onze biosfeer wordt opgeofferd opdat rijke mensen in landen als het mijne in luxe zouden kunnen leven.” Dat zei de jonge Zweedse activiste Greta Thunberg enkele maanden geleden aan de wereldleiders die verzameld waren op de COP24. Haar boodschap zal in de komende weken nog meer draagwijdte krijgen: Greta Thunberg kondigde aan dat ze zal deelnemen aan de betoging van volgende week in Brussel. En op 15 maart volgt een wereldwijde klimaatstaking.

Doe mee met de sociale klimaatrevolutie: steun ons plan

#WeAreTheClimateRevolution