Foto Solidair.

Bijna exact een jaar na de verkiezingen werd er opnieuw gepeild (enkel in Vlaanderen). Uit die peiling blijkt dat de PVDA nog verder zou doorgroeien.

Peter Mertens, voorzitter PVDA

De groeicurve van de PVDA is opmerkelijk : van 2,8% in 2014 naar 5,6% vorig jaar naar 8,2% vandaag. Wie vorig jaar voor onze partij stemde zou dat opnieuw doen, en er komen nog eens de helft nieuwe kiezers bij! In Vlaanderen zouden we van 225.000 kiezers vorig jaar naar 350.000 kiezers vandaag gaan. In het Vlaams Parlement zouden we er 5 extra zetels bijkrijgen (van 4 naar 9), en in het Federaal Parlement zouden we er 4 extra zetels bijkrijgen (vanuit Vlaanderen).

De verdere doorgroei van de PVDA is des te meer opmerkelijk, gezien we ze goed als geen aandacht krijgen in de traditionele media. Maar op het terrein zelf, onder de radar zijn we actiever dan ooit. Dat wordt wel gesmaakt, zeker op vijf terreinen:

1. We zijn doeners. Geen woorden maar daden. Met onze 250 zorgkundigen en dokters van Geneeskunde voor het Volk, actief in de wijken, maar ook actief om te gaan testen in woonzorgcentra, om mondmaskers te bestellen en verdelen onder andere zorgcentra, en om er gewoon te zijn.

2. We zijn dé zorgpartij van het land. Nauwelijks verkozen in het parlement hebben we onze stempel gedrukt door in oktober al (!) een Noodfonds voor de Zorg te doen goedkeuren, dat voor extra middelen in de ziekenhuizen zorgt. Remember: ons fonds voor extra middelen voor de zorg werd in oktober nog als ‘populisme’ weggezet. Gelukkig dat we ons niet hebben laten doen!

3. Veel mensen respecteren onze eerlijkheid en rechtlijnigheid. Met parlementairen die leven aan een gemiddeld werknemersloon. Met arbeiders als Gaby Colebunders (denk aan het pensioen voor mijnwerkers) en Maria Vindevoghel (denk aan de strijd bij Brussels Airlines) in het parlement. Met ons voorstel om de uittredingsvergoedingen voor parlementairen af te schaffen (weggestemd door alle partijen). Met ons voorstel om de helft van het parlementair loon af te staan aan de strijd tegen corona. Ook van tafel geveegd, maar wel zélf in de praktijk omgezet.

4. We zijn als enige nationale partij de eenheid van het land op de agenda blijven zetten, en hebben vanaf het begin de absurditeit van de opsplitsing van de zorg in 9 ministers van gezondheid blijven aanklagen. We zijn locomotief van de idee om gezondheid opnieuw te federaliseren.

5. Van bij de start van de coronacrisis hebben we de gezondheid, het inkomen en de jobs van de werkende klasse centraal gezet. Applaus is goed. Bescherming is nog beter. Ons voorstel om een uitzonderlijke coronataks voor multimiljonairs in te voeren, krijgt steun van 76% van de bevolking.

Uiteraard is er nog veel werk. We moeten corona verslaan. We moeten extreemrechts verslaan, die rijkemanspartij die zich vals voordoet als volkspartij, maar eigenlijk gewoon angst zaait en mensen tegen elkaar opzet. We moeten zorgen dat alle lessen uit deze crisis worden benoemd en behouden. We moeten zorgen dat de coronahelden blijvend respect krijgen, goede statuten en een goede verloning.

Veel werk op de plank. En daar hebben we ook jou voor nodig. Versterk de sociale golf, en word lid van de sociaalste partij van het land.
Solidariteitsgroeten,

Peter Mertens, voorzitter PVDA

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Tom Slabbaert
    heeft gereageerd 2020-05-28 16:52:45 +0200
    PVDA is BROODNODIG!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Anton Schiffman
    heeft gereageerd 2020-05-26 14:41:03 +0200
    De 76% die voorstander is van een hogere bijdrage van bedrijven en vermogenden, is daarmee nog niet gewonnen voor de plannen van de PVDA. Die plannen van de PVDA zijn veel radicaler dan een groot gedeelte van genoemde 76% wil. Onder andere daarom stemt een groot gedeelte van deze 76% niet op de PVDA, Ik kan het weten, want ik hoor bij de 76%, maar heb niet gestemd op de PVDA en zal dat, zoals de standpunten nu liggen, binnen afzienbare tijd niet gaan doen.

Iets heel anders, de foto van Peter Mertens aan de kop van dit artikel heeft wat persoons-verheerlijkende trekjes, ik dacht even dat het Kim il Sung was. En ik weet dat de PVDA noord-Korea heeft afgezworen, maar kritiek op Cuba kan dan wee niet..

Iemand die altijd lacht wordt door velen gewantrouwd. Misschien dat de PVDA daarom ook blijft steken bij rond 9% in Vlaanderen
  • Joske Joske
    heeft gereageerd 2020-05-24 08:46:17 +0200
    Proficiat aan alle PVDA-leden, aan alle basisgroepsleden, aan alle militanten, aan alle mandatarissen en bestuursleden en aan de voorzitter Peter Mertens!
  • Jan Haak
    heeft gereageerd 2020-05-23 20:17:45 +0200
    Euh, Peter, met de verkiezingen in 2019 hadden wij al 8,62 % hoor. JaJa ik weet het, alleen in Vlaanderen. Ik doe daar niet aan mee om het land in stukjes te verdelen. Als ik dat doe dan weet ik een plek waar PVDA 100% van de stemmen behaalde, bij mij thuis !
  • Grietje Dewaele
    heeft gereageerd 2020-05-23 08:50:55 +0200
    jammer dat een groot deel van die 76 % die pro coronataks is dan toch liever stemt op partijen die daar ronduit tegen zijn. Onwetendheid? En een peiling is ook maar een peiling. Blijkt achteraf soms toch wel eens met een foutmarge te kampen. Wel is er uit af te leiden dat rechts blijft oprukken. Jammer dat links zich niet wat meer groepeert en zich kan vinden op punten die elkaar zouden kunnen versterken. Helaas zoeken Sp a en Groen het liever bij de overkant. Zelfs CD& V, vroeger de CVP waar de V nog voor volkspartij stond ipv Vlaams, zou zich misschien beter wat linkser gaan opstellen ipv van zich te gedragen als het schoothondje van Bartje. En die C staat er ook maar voor de parade. Lokt natuurlijk nog heel wat kiezers die zich, als christelijke medemens, verplicht voelen om die partij te stemmen waarvan ze denken dat die hun belangen vertegenwoordigen. Ja, meneer pastoor heeft het gezegd.

We hebben jouw steun nodig