Jos D'Haese

PVDA-fractieleider in het Vlaams parlement

Op zijn 27 jaar zet Jos Dā€™Haese zijn eerste stappen in het Vlaams Parlement. Wat hem direct opvalt: het draait hier om de centen, niet om de mensen. Maar dat is buiten Jos - Scherpschutter - D'Haese gerekend.Ā

Je ziet op de foto Jos D'Haese zijn gezicht. Hij draagt een grijze blazer en een zwart hemd eronder. Hij glimlacht breed. Achter hem zie je onscherp een gebouw in lichte baksteen.

Hij doet de lonen van alle Vlaamse vertegenwoordigers met 5% zakken. En die graaipensioenen, waarmee ex-politici zichzelf tot 9.000 euro pensioen geven, kennen ook hun einde.

Van het parlement naar de straat dan, waar Jos aan de zijde staat van de werkende klasse in hun strijd. Je vindt hem op het piket naast de Delhaiziens om hen te steunen, of tussen de buschauffeurs bij De Lijn die meer investeringen vragen.

Gratis openbaar vervoer, daā€™s goed voor de mensen Ć©n voor het klimaat.

Jos D'Haese

PVDA-fractieleider in het Vlaams parlement

Als kind is Jos gefascineerd door de natuur. Als student zet hij dat voort door te kiezen voor biologie. Hij sluit zich aan bij Comac (de studentenbeweging van de PVDA) in Antwerpen en is actief in de klimaatstrijd.

Na zijn studies zakt hij af naar Borgerhout, waar hij nu nog steeds trotse inwoner is. Hij huurt er een appartement met zijn vriendin Nele. Mocht je hem daar zien fietsen of zien wachten op een tram, ga gerust een babbeltje slaan. Geen zorgen, Jos bijt niet … alleen maar als je Ben Weyts heet of zo.