4,8 miljoen euro voor de afscheidscadeaus van Vlaams Parlementsleden? “Politieke zelfbediening moet stoppen”

Het Vlaams parlement zet 4,8 miljoen euro opzij voor uittredingsvergoedingen. Met andere woorden, om parlementsleden die niet herkozen worden een afscheidscadeau te geven. Jos D’Haese is daar niet over te spreken: “Het is tijd om dit systeem van politieke zelfbediening af te schaffen en parlementsleden een gewoon werknemersstatuut te geven.”

woensdag 20 december 2023

Jos D'Haese in het Vlaams Parlement.

Vlaams Parlementsleden die op het eind van de legislatuur stoppen in de politiek kunnen opnieuw rekenen op een gulle uittredingsvergoeding. Vandaag staat er opnieuw 4,8 miljoen euro klaar om parlementsleden die niet herkozen worden een afscheidscadeau te geven.

Dat is enkel het bedrag voor 2024, maar ook in 2025 zullen nog vergoedingen uitgekeerd worden. Ex-parlementsleden kunnen immers tot maximaal 24 maanden een uitkering van maar liefst 11.643 euro bruto krijgen, zelfs als ze snel een nieuwe job vinden of pakweg burgemeester worden.

Jos D'Haese

PVDA-fractieleider in het Vlaams parlement

Parlementsleden die bij de verkiezingen van 9 juni 2024 niet herkozen worden, kunnen rekenen op een stevige afscheidsbonus. Afhankelijk van de duur van hun mandaat krijgen ze 6 tot 24 maanden lang de som van 11.643 euro bruto uitgekeerd, ofwel 128 procent van de parlementaire vergoeding.

Dat systeem van uittredingsvergoedingen kon in het verleden op forse kritiek rekenen wegens de soms exorbitante bedragen van honderdduizenden euro’s die werden uitgekeerd.

Wij doken in de werkingsbegroting van het Vlaams parlement en vonden daar dat er volgend jaar 4,8 miljoen euro voorzien wordt voor uittredingsvergoedingen. In 2025 zal waarschijnlijk opnieuw een vergelijkbaar bedrag worden uitgetrokken.

We pleiten ervoor om de uittredingsvergoedingen af te schaffen en politici een normaal statuut van werknemer te geven.

“Telkens opnieuw is er veel verontwaardiging over de torenhoge uittredingsvergoedingen voor politici, maar de traditionele partijen veranderen niets aan dat systeem”, zegt D’Haese. “En dus zou de belastingbetaler nu opnieuw 10 miljoen euro aan uittredingsvergoedingen moeten ophoesten? Wij stellen voor dat politici sociale bijdragen betalen zoals iedereen en dus ook recht hebben op een gewone werkloosheidsuitkering in plaats van een uittredingsvergoeding die ook blijft doorlopen als je nieuw werk hebt gevonden. Bij de begrotingsbesprekingen in het Vlaams parlement zullen wij dan ook een amendement indienen om de uittredingsvergoedingen af te schaffen.”