9 januari is Graaidag: na amper zes werkdagen verdient CEO evenveel als een werknemer op een heel jaar

Op 9 januari 2024, na amper zes dagen werken, verdiende een doorsnee CEO van de BEL 20 al evenveel als een doorsnee werknemer op een heel jaar tijd. “Tijd om minder geld te spenderen aan bonussen en meer aan het loon van de werknemers”, reageert PVDA-volksvertegenwoordiger Peter Mertens.

dinsdag 9 januari 2024

Un patron dans une salle de réunion avec un air suffisant.

In Groot-Brittannië wordt deze dag Fat Cat Day genoemd. Het is een initiatief van organisaties die de grote verschillen in verloning binnen bedrijven aan de kaak stellen. Wij rekenden het dit jaar ook uit: graaidag valt op 9 januari. Net als vorig jaar.

In 2022 bedroeg het mediaansalaris van een CEO van een BEL 20-bedrijf 2.012.803 euro bruto. In hetzelfde jaar deed de hoogste Belgische beurs het bijzonder slecht. Toch steeg het totaal aan uitgekeerde kortetermijnbonussen bij de BEL 20-bedrijven opnieuw fors, van 17,8 tot 20,8 miljoen euro.

Peter Mertens

Algemeen secretaris PVDA en volksvertegenwoordiger in de Kamer

Wij wilen de loonwet van 1996 ingrijpend herzien om vrije loononderhandelingen mogelijk te maken. “Na een week verdienen de CEO’s van de grote bedrijven in dit land evenveel als een gemiddelde werkne(e)m(st)er op een heel jaar, en ze strijken miljoenen euros aan bonussen op. Hoezo, er is geen marge voor loonsverhogingen voor werknemers? Het is tijd dat de regering stopt met het klakkeloos volgen van de lobby van het grootbedrijf. Deblokkeer de lonen, op die manier investeren we in de koopkracht van de gewone mensen,” besluit Peter