Engie-deal: wat heeft de regering te verbergen?

De regering kondigt met veel poeha een “doorbraak” aan in de onderhandelingen met Engie over de miljardenfactuur van het kernafval. Maar vervolgens weigert ze het parlementair debat aan te gaan.

maandag 26 juni 2023

PVDA-volksvertegenwoordiger Peter Mertens in het Parlement.

Minister van Energie Tinne Van der Straeten vraagt om de perscommuniqués van de regering en Engie-Electrabel af te wachten. “De wereld op z’n kop”, reageert Peter Mertens. De PVDA-volksvertegenwoordiger vraagt dat premier De Croo en minister Van der Straeten, vooraleer hun handtekening te zetten, het akkoord aan het parlement voorleggen.

“Wij willen niet wachten tot de regering ons binnen een paar dagen voor voldongen feiten stelt met communiqués over een akkoord dat de miljardenfactuur van het kernafval naar de belastingbetaler doorschuift. Laat ons hier een democratisch en transparant debat over voeren in het parlement”, aldus Peter Mertens. Hij herinnert de regering er fijntjes aan dat overheidsuitgaven de uitsluitende bevoegdheid van het parlement zijn. “De regering kan en mag hier niet alleen over beslissen. Zeker niet in een dossier waar miljarden op het spel staan.”

De PVDA hekelt het gebrek aan transparantie in dit dossier. Bij monde van de voorzitter van de Kamercommissie Energie, Christian Leysen, laat minister Van der Straeten weten “geen verdere toelichting te mogen en kunnen verstrekken, mede door het feit dat Engie een beursgenoteerde onderneming is”. “Met andere woorden, deze regering laat de belangen van Engie en haar aandeelhouders primeren op de belangen van de belastingbetaler?”, reageert Peter Mertens. “Omdat Engie een beursgenoteerd bedrijf is, mag de belastingbetaler niet weten hoeveel hij of zij zal moeten ophoesten voor de verlenging van de kerncentrales en het kernafval?”

De linkse partij stipt tenslotte nog aan dat een akkoord waarbij de belastingbetaler een deel van het kernafval moet betalen, ingaat tegen de wet. “Het is Groen-minister Van der Straeten zelf die het principe ‘de vervuiler betaalt’ bij wet verankerde. Dan mag diezelfde minister mij vandaag toch eens uitleggen waarom Engie niet langer zou moeten opdraaien voor de volledige miljardenfactuur van het kernafval, zoals afgesproken. Of geldt dat principe alleen voor de consumenten, niet voor multinationals?” besluit Mertens.